InterSocial s’ha dividit en tres fases en el decurs d’aquests anys (2016 – 2021). Al setembre del 2022 el projecte és re-activa i la Fundació TIC Salut Social i el Departament de Drets Socials col·laboren conjuntament amb institucions i grups d’expertes de l’àmbit social d’arreu del territori.
251 conceptes codificats - 44 factors - 88 problemàtiques - 84 observacions - 35 respostes
Aquests vocabularis controlats busquen la integració de les dades dels serveis socials i facilitar el treball que desenvolupen els professionals de l’àmbit dels serveis socials.
Amb l’objectiu de promoure el treball en xarxa i l’adopció dels estàndards per interoperar informació de manera eficient, la Fundació posa a la vostra disposició el Diccionari Terminològic Social:
Descarregar Diccionari terminològic social. Última actualització: Novembre de 2022
El Departament de Drets Socials impulsa diverses línies de subvenció i projectes propis orientats a accelerar una transformació en l’àmbit dels serveis socials, l’atenció a la infància i les polítiques d’habitatge.
La Fundació TIC Salut Social dona recolzament al Departament de Drets Socials en aquesta convocatòria de subvencions.
Per ampliar informació referent a aquesta convocatòria de subvencions es pot accedir al següent enllaç:
A continuació es detallen els Projectes d’Especialització i Competitivitat Territorial (PECT):
L’objectiu és millorar la qualitat de vida i afavorir la inclusió social del col·lectiu de persones amb dependència i malalties cròniques fent-les agents actius de la seva pròpia salut.
Liderat per l’Ajuntament de Manresa i compartit per les següents entitats que operen a la comarca en l’àmbit sociosanitari:
Per ampliar informació referent a aquesta iniciativa es pot accedir al següent enllaç:
Liderat per l’Ajuntament de Mataró, les següents entitats treballen conjuntament per impulsar actuacions concretes de l’àmbit de les cures i l’acompanyament a l’envelliment actiu:
L’objectiu és desenvolupar i implementar solucions innovadores d’acompanyament a les persones en situació de fragilitat, dependència, cronicitat o discapacitat.
Per ampliar informació referent a aquesta iniciativa es pot accedir al següent enllaç:
Promogut des del Departament de Polítiques Digitals de la Generalitat i amb la col·laboració i lideratge de la Fundació i2Cat.
Els col·labs són laboratoris d’innovació social per promoure, impulsar, dissenyar i validar els usos i l’impacte positiu de les tecnologies digitals adreçades a la salut i al benestar de les persones.
Identifiquen agents innovadors de tot el territori català per posar-los en contacte com a grup motor i per incubar idees, impulsar sessions de treball, debats, projectes i altres iniciatives de col·laboració i treball en xarxa.
En aquest context, la Fundació TIC Salut Social participa a les sessions plenàries i de treball del Col·laboratori salut i benestar de Catalunya juntament amb la resta d’entitats, empreses i ciutadania participants.
Per ampliar informació referent a aquesta iniciativa es pot accedir al següent enllaç:
Si vols conèixer més detalls sobre l’àmbit social consulta la següent informació de referència:
En el marc del Pla de Govern 2013-2016, mitjançant l’Acord GOV/120/2013, per crear el Pla interdepartamental d’interacció dels serveis sanitaris i socials.
Posteriorment es va aprofundir en el model dissenyat i, mitjançant l’Acord GOV/28/2014, de 25 de febrer, es va crear el Pla interdepartamental d’atenció i interacció social i sanitària (PIAISS) com a expressió de la voluntat del Govern d’anar un pas més enllà en la interacció entre els serveis sanitaris i socials i l’aposta per un model assistencial centrat en les persones.
En el Pla de Govern per a la XII legislatura, aprovat el 25 setembre de 2018, es fa palès la necessitat de desplegar una estratègia única d’atenció integrada social i sanitària a causa de les necessitats sanitàries i socials de la població, especialment per a aquelles persones que són grans o tenen necessitats complexes. Aquesta estratègia ha de promoure l’autonomia personal i facilitar la permanència en l’entorn habitual i la inclusió social d’aquestes persones. Per assolir aquest objectiu és necessari reforçar el valor de l’atenció integral i integrada a les persones i el valor de l’eficiència i la qualitat del model de provisió, tot promovent l’encaix dels serveis sanitaris i socials, la qual cosa determina la conveniència de redefinir el PIAISS, que se substitueix pel nou Pla d’atenció integrada social i sanitària (PAISS).
Per ampliar informació es pot accedir al següent enllaç:
Atenció integrada social i sanitària
El Departament impulsa el II Pla estratègic de Serveis Socials (PESS) 2021-24 com a marc de referència per a la planificació del Sistema Català de Serveis Socials (SCSS) durant els pròxims quatre anys, amb l’objectiu de donar resposta als reptes sociodemogràfics que l’actual estat de benestar ha d’afrontar:
Per ampliar informació es pot accedir als següents enllaços:
Serveis assistencials transfronterers
D’acord amb la Llei 12/2007 de Serveis Socials, el Sistema Català de Serveis Socials (SCSS) constitueix el conjunt de recursos, prestacions de serveis, tecnològiques i econòmiques i dels programes, equipaments i activitats de prevenció, atenció i promoció social. Està integrat pels serveis socials de titularitat pública i privada de l’Administració de la Generalitat, de les entitats locals i d’altres administracions. Tots aquests serveis configuren la Xarxa de Serveis Socials d’Atenció Pública.
Els serveis socials bàsics (SSB) s’organitzen territorialment en àrees bàsiques de serveis socials (105 ABSS) sobre les comarques o sobre una població mínima de 20.000 habitants i són el primer nivell d’atenció de l’SCSS i la garantia de proximitat màxima a les persones usuàries, en la mesura que es presten en l’àrea territorial més propera a la ciutadania. El col·lectiu de professionals que l’integren, informen, orienten, fan diagnòstics i valoracions, prescriuen prestacions, detecten situacions de risc per actuar de manera preventiva i porten a terme projectes comunitaris per a la integració social de les persones i els col·lectius en risc.
Els serveis socials especialitzats s’organitzen atenent la tipologia per tal de donar resposta a situacions i necessitats que requereixen una especialització tècnica o la disposició d’uns recursos determinats.
Per altra banda existeix el Tercer Sector Social, que és el conjunt d’entitats privades sense afany de lucre, mutualistes o prestadores de serveis, que treballen per la inclusió i la cohesió social, amb especial atenció als col·lectius més vulnerables de la societat. A Catalunya aplega més de 7.500 entitats no lucratives que actuen en el camp social i presta serveis a més d’un milió de persones.
Per ampliar informació es pot accedir als següents enllaços:
El projecte Mapa de Tendències TIC i Social respon a la funció d’observatori de la Fundació TIC Salut Social. Té com a objectiu determinar les necessitats i el punt de maduració de les TIC al Sistema Català de Serveis Socials.
Pots ampliar més informació sobre la funció d’observatori de la Fundació TIC Salut Social a l’apartat corresponent:
Consulta el darrer informe “Estat de la digitalització de les àrees bàsiques de serveis socials” amb el recull de resultats de l’any 2021.
Subscriu-te i rep cada mes novetats i notícies al teu email