Què passa amb la mHealth a Catalunya? Resultats del bloc mHealth del Mapa de Tendències

Autor: Adrià G.Font   /  10 d'abril de 2018

D’acord amb el darrer Mapa de Tendències, la majoria de les Entitats Proveïdores enquestades (80%) reconeix els avantatges potencials de l’ús de la tecnologia mòbil; són menys, però, les que les utilitzen a nivell corporatiu (només un 10% de les enquestades declara disposar d’apps de salut per ciutadans). Algunes d’aquestes permeten, per exemple, geolocalitzar centres de salut, concertar visites amb els professionals i consultar el temps d’espera dels serveis d’urgència en temps real.

Barreres d’entrada en l’adopció de la mHealth. Nombre d’Entitats Proveïdores SISCAT.

Malgrat l’interès dels centres en articular aquest tipus de serveis al ciutadà, els resultats mostren que cal afrontar les barreres d’entrada en l’adopció d’aquestes tecnologies: destaquen l’alt cost que representa desenvolupar-les i les dificultats d’integració de les dades generades pel pacients als sistemes d’informació (deixant només a les entitats econòmicament grans la capacitat per fer-ho). En canvi, el possible excessiu control als pacients o el desconeixement dels riscos legals no es perceben com a elements dissuasius.

Els ciutadans, dotats d’un instrument d’apoderament amb molt potencial, no només utilitzen aquestes apps per gestionar la seva salut amb els centres, sinó que mostren interès en potenciar el seguiment de les seves patologies per millorar la seva qualitat de vida. Les tendències indiquen que l’ús de la intel·ligència artificial aplicada a la mobilitat esdevindrà una de les tecnologies més disruptives en el mercat de la salut en els propers anys. Cal que el Mapa de Tendències resti atent a aquests canvis per tal que les Entitats Proveïdores tinguin els instruments necessaris per afrontar-los.

  • D’acord amb el darrer Mapa de Tendències, la majoria de les Entitats Proveïdores enquestades (80%) reconeix els avantatges potencials de l’ús de la tecnologia mòbil