El Mapa de Tendències 2021 en TIC i Social conclou que cal seguir desenvolupant eines digitals en la provisió de serveis assistencials

El Departament de Drets Socials i la Fundació TIC Salut Social publiquen l’informe anual per conèixer el grau de digitalització de les àrees bàsiques de serveis socials (ABSS). Per segon any consecutiu, els resultats del Mapa de Tendències en TIC i Social queden a disposició del Departament de Drets Socials com un instrument per determinar el grau d’ús i desplegament d’eines TIC als serveis socials. Aquestes eines volen millorar l’eficiència i equitat dels serveis socials prestats arreu del territori davant l’evidència que en el darrer any han incrementat les sol·licituds d’inici de tràmits en format electrònic

Durant un període de vuit setmanes s’han enquestat un total de 105 àrees bàsiques de serveis socials (ABSS) de tot el territori català. Els perfils de les professionals enquestades son càrrecs directius, coordinadores i tècniques de l’atenció social. El grau de resposta obtingut se situa al 50%, amb una taxa de resposta de 53 ABSS. L’estudi realitzat durant el darrer trimestre de 2021 recull els resultats i conclusions en aquest informe.

Les conclusions extretes es poden classificar en dues grans categories: continuïtat i noves recomanacions. La primera confirma la necessitats de seguir treballant en el desenvolupament de projectes tecnològics en curs. La segona recomana la integració i desplegament de nous recursos per facilitar la gestió del canvi i transició digital. A continuació es descriuen les conclusions més rellevants:

  • Dotar d’infraestructura tecnològica les ABSS amb l’objectiu de facilitar la gestió i les relacions amb les persones que reben o sol·liciten atenció mitjançant diferents equips de treball: ordinadors portàtils, telèfons mòbils i altres dispositius smart.
  • Continuar millorant els continguts del retorn que fa actualment el Departament de Drets Socials a les ABSS respecte de les dades que recull el GABSS per tal que s’adeqüi a les seves necessitats i possibles usabilitats.
  • Continuar treballant en la implantació del wSocial perquè el Departament de Drets Socials redueixi els requeriments de dades i perquè es puguin extreure directament del sistema de recollida.
  • Avançar en la construcció de l’eSocial, que esdevindrà la plataforma tecnològica principal del Departament de Drets Socials i també la dels ens locals.
  • Potenciar noves maneres de relacionar-se amb la ciutadania mitjançant l’ús de la tecnologia: llocs web o canals no presencials (WhatsApp, missatges SMS, correu electrònic, etc.).
  • Continuar avançant i millorant en la interoperabilitat entre els sistemes d’informació dels serveis socials del territori mitjançant l’ús d’un llenguatge comú estandarditzat, com ara l’InterSocial.
  • Continuar impulsant la incorporació de noves figures professionals com les d’informador/a digital o analista de dades per cobrir necessitats que s’han agreujat arran de la pandèmia de la COVID-19.
  • Promoure la formació en competències digitals de tots els professionals de les ABSS, amb l’objectiu d’augmentar l’ús de les TIC.

Per consultar els detalls de l’informe podeu descarregar els document a través del següent enllaç:

  • Estat de la digitalització de les àrees bàsiques de serveis socials 2021

    • 6511.5 Kb

  • El Departament de Drets Socials i la Fundació TIC Salut Social publiquen l'informe anual per conèixer el grau de digitalització de les ABSS

  • En el darrer any han incrementat les sol·licituds d’inici de tràmits en format electrònic