El projecte e-MOTIPH comença a generar els primers resultats. Aquest projecte té com a objectiu desenvolupar una solució intel·ligent en eHealth per la salut mental i la gestió i apoderament dels pacients amb esquizofrènia i símptomes persistents. El projecte està liderat per Grupo Pulso, amb la participació de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, i la Fundació TIC Salut i Social, a més d’altres organitzacions internacionals, amb un finançament de la beca EUROSTARS (programa EUREKA i Horitzó 2020 de la Comissió Europea).
Durant la primera fase del projecte, la Fundació TIC Salut Social es va encarregar d’identificar el que es coneix com a Patient Journey, o l’estudi entre les interaccions entre el pacient, el sistema sanitari, els professionals i els cuidadors sota un punt de vista de l’experiència, per tal d’identificar necessitats i punts de millora associats a la intervenció sanitària. En aquest article s’exposen les principals conclusions d’aquest estudi inicial.
Arquetips d’usuari
Un dels resultats de les activitats del Patient Journey ha sigut definir arquetips de persones amb esquizofrènia i simptomatologia persistent. Aquest arquetipatge permet identificar diferències entre els tipus de malalt, en quant a la seva aproximació a la malaltia. Aquesta diferenciació permet dissenyar serveis més personalitzats a les necessitats de la persona. Aspectes com la consciència de malaltia, acceptació, adherència al tractament, dependència, aïllament social o afinitat tecnològica són elements que s’analitzen per definir “tipus” de malalts.
Etapes del Patient Journey
Un altre dels aspectes identificats són les “etapes” del viatge del pacient. Totes aquelles interaccions entre el pacient i el sistema són analitzades, com poden ser el diagnòstic, l’ingrés, la pauta terapèutica, el control de la malaltia, les aguditzacions o les conductes de risc. Per cada una de les etapes s’analitzen els següents elements:
En base a l’anàlisi d’aquestes etapes i l’experiència del pacient i el cuidador, es van identificar diferents iniciatives de millora, descrites a continuació.
Iniciatives de millora identificades
Fruit de les activitats realitzades, s’han identificat 26 iniciatives sorgides en les sessions participatives amb professionals, persones amb esquizofrènia i símptomes persistents, cuidadors i experts en tendències tecnològiques en l’àmbit de la salut i la salut mental, les quals s’han classificat en base a 7 grans àrees temàtiques: informació i sensibilització de la ciutadania, educació sanitària, predicció i prevenció, intervencions terapèutiques, gestió integral de la malaltia, humanització de l’atenció i recolzament entre iguals.
Després de realitzar una anàlisi a través d’una matriu d’esforç/benefici, algunes de les iniciatives millor valorades han sigut les següents:
Conclusions
Les conclusions d’aquest estudi preliminar han permès identificar iniciatives de millora que impacten no només en aspectes de la intervenció clínica, sinó també a d’altres àrees com la sensibilització de la ciutadania, els aspectes més humanístics de l’atenció, i el recolzament a través de les xarxes i la comunitat. És important, per tant, generar una nova cultura de l’aproximació a les condicions de salut, que tingui en compte no només la pròpia patologia en sí, sinó també tots els àmbits del dia a dia, amb una visió més holística sobre la salut mental enfocada a una millor autogestió i apoderament.
Amb la participació de:
Subscriu-te i rep cada mes novetats i notícies al teu email