Lliçons apreses del "Patient Portal" de Kaiser Permanente (EUA)

Autor: Adrià G.Font   /  4 de maig de 2016

La creació de portals de pacients havia de possibilitar als pacients a comunicar-se via emails segurs amb els seus metges, però un parell d’estudis de 2015, un a càrrec del propi Health Affairs i l'altre de la mà de la prestigiosa Nielsen Strategic Health Perspectives, van demostrar que només el 10% dels hospitals donaven accés en línia als pacients i que, menys del 25% dels pacients, feien ús de les TIC per programar cites o per comunicar-se via email amb el professional sanitari. 

Davant de l’avanç de les TIC, les demandes dels usuaris i les barreres en la implementació d’aquest servei i sense saber del cert cap a on aniran els portals de pacients en un futur proper, l’article vol mostrar les lliçons apreses per Kaiser Permanente, que porta 10 anys al mercat.

Kaiser Permanente va fer interactiva la seva web al 2003, amb la funcionalitat MyChart (ara es diu My Health Manager i serveix per accedir a la Història Clínica). El 70% d’usuaris de Kaiser Permanente fan ús de My Health Manager i al 2015 hi va haver 23 milions de correus entre pacients i proveïdors.

Lliçons apreses:

  • Entre un 2 i un 6% de millora en els pacients amb colesterol, pressió arterial, etc. gràcies a l’ús dels emails. Els pacients que fan ús del portal milloren en la seva adherència al tractament i en el control de la malaltia.
  • Els usuaris de My Health Manager són més fidels a Kaiser Permanente, no canvien de companyia.
  • Tot i diferents estudis contradictoris sobre l’impacte en l’ús de emails entre professionals i pacients, sí que s’ha demostrat que hi ha una disminució lleugera de les visites presencials i una millora en l’accés a l’atenció primària, perquè les TIC han facilitat major contacte entre pacients i professionals.
  • Els usuaris més actius són pacients majoritàriament blancs, de 60-69 anys, en contra del que s’esperava són la gent gran qui ha accedit més a aquest tipus de comunicació. La població afroamericana i hispana, generalment amb menys recursos, no està accedint a aquest servei i això fa que Kaiser Permanente es plantegi treballar per evitar l’exclusió en ehealth.

De totes les lliçons apreses però, el que es valora més positivament de l’ús del portal és com aquest contribueix a l'empoderament del pacient.