Les TIC, clau en la cooperació dels diferents agents de salut per al tractament de la cronicitat

Autor: Adrià G.Font   /  14 d'abril de 2015

La Jornada es va celebrar amb l’objectiu de posar sobre la taula l’aparició de nous models assistencials que tenen com a base la cogestió de processos, la redefinició de competències i la necessitat d’elements que assegurin la informació necessària per a la integració en els sistemes sanitaris. Tot plegat, per donar resposta a les noves necessitats en salut.

En la seva intervenció, Garcia Cuyàs va presentar el projecte i-SISS.cat, definit per ell mateix com “un projecte funcional d’interoperabilitat per facilitar la integració entre els diferents sistemes d’informació dels proveïdors de salut i serveis socials, basat en l’autonomia de gestió”. Tot plegat per avançar cap a una integració assistencial i aconseguir eines de col·laboració per millorar la qualitat dels serveis prestats al pacient.

Els participants a la taula rodona. Imatge: El Farmacéutico.

El futur, col·laborar i cooperar
Precisament de col·laboració i cooperació van parlar Francesc Pla i Carles Blay; sobretot en el control dels pacients crònics. De fet, Blay va destacar el canvi de perfil del pacient; actualment, acumula cronicitat, i requereix atenció en les fases preventiva, curativa i pal·liativa. D’aquesta manera, un professional “no pot prendre decisions sol” perquè en el tractament de cada persona intervenen entre 6 i 13 professionals diferents. En aquest punt, les noves tecnologies tenen un paper destacat. “Només amb l’adopció de les TIC podrem dur a terme una gestió conjunta”, va promulgar Blay.

De totes maneres, Blay va destacar el canvi que suposa aquesta col·laboració, ja que les professions de la salut provenen d’una tradició individualista. “Aquest nou paradigma suposa un salt cultural enorme, com també ho serà l’empoderament del pacient, que veurem en 5 o 10 anys”, va assenyalar.

Aquest nou pacient, segons Carlos Gallego, és interactiu i se situa al centre de molts agents interrelacionats (urgències, atenció primària, diagnòstic per la imatge, farmàcia, etc.). Es dibuixa doncs, un nou paradigma en què és el ciutadà, empoderat, qui proporciona les dades a través de nous serveis com la història clínica electrònica, el canal personal de salut, la targeta sanitària o el mateix projecte i-SISS.cat.

Malgrat tot, Cuyàs va voler remarcar la importància de que les eines i la legislació vagin de la mà. “La legislació s’ha d’adaptar a aquesta nova manera de fer”, va reivindicar. Amb el nou model d’interrelació (i-SISS.cat), es preveu “gestionar els processos assistencials de manera transversal, passant de demanar informació a tenir-la al nostre abast”, va explicar.

El futur doncs, passa per compartir, per treballar de manera conjunta, integrada i amb les eines més segures i efectives possibles. En aquest sentit, les TIC són la base i, el futur passa, indubtablement, per les TIC.