L’ecosistema d’innovació en salut de Catalunya s’uneix per posicionar el sector a nivell mundial en el 4YFN

Divendres, 23 de febrer de 2024. Per primera vegada els principals agents que conformen el sistema de salut a Catalunya participen conjuntament amb un espai al 4YFN 2024, que se celebra del 26 al 29 de febrer, en el marc del Mobile World Congress (MWC), a Barcelona.

Sota el nom de ‘Catalonia Health Innovation Ecosystem Pavilion’, Biocat, juntament amb la Fundació TIC Salut Social, lideren un estand de 50 m2, amb col·laboració d’ACCIÓ, l’Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQuAS), l’Ajuntament de Barcelona, l’Institut Català de la Salut (ICS), la Unió Catalana d’Hospitals (UCH), el Consorci de Salut i Social de Catalunya (CSC), l’Associació Catalana d’Entitats de Salut (ACES), l’Associació Catalana de Recursos Assistencials (ACRA) i la Taula d’entitats del Tercer Sector Social de Catalunya (M4Social). Amb aquesta aliança, les diferents entitats situen el sector de la salut de Catalunya en el panorama internacional.

En paraules del director general de Biocat, Robert Fabregat, “aquest congrés és l’aparador més gran de propostes innovadores digitals en salut, i posa de manifest la necessitat d’agilitzar el desenvolupament i adopció d’aquella innovació més estratègica, prioritària pel sistema, que el transformi i el faci més resilient, que millori potencialment la salut i el benestar de la població, i que contribueixi al desenvolupament i progrés social i econòmic del país”. En aquesta iniciativa d’adopció d’innovació en salut treballa Biocat, un programa que es començarà a testejar en els propers mesos.

L’espai, situat al nou pavelló dedicat exclusivament a la salut, el Hall 8.0, acollirà al llarg dels quatre dies, més de 35 activitats sobre els reptes de futur del sector, i com es pot aprofitar el gran potencial de les digital health per aconseguir millorar l’atenció sanitària, els diagnòstics i tractaments. Un ampli ventall de taules rodones i sessions amb professionals de la salut, que abordaran temes com l’adopció de la innovació al Sistema de Salut, iniciatives en medicina personalitzada, interoperabilitat de les dades de salut entre els centres públics i privats, la integració de drons dins del sistema de salut, i l’assistència virtual en atenció primària, entre d’altres sessions.

El Director de la Fundació TIC Salut Social, Joan Guanyabens, destaca que “el congrés representa una oportunitat única per compartir a escala internacional iniciatives i projectes tecnològics punters de primer nivell que estem desenvolupant no només al Sistema de Salut de Catalunya, sinó que també en l’àmbit social”. En aquest sentit, el programa d’activitats també incorpora sessions específiques sobre projectes que utilitzen la intel·ligència artificial per a la millora de l’atenció social, o els avenços de l’Agència d’Atenció Integrada Social i Integrada, entre d’altres.

A més del conjunt de les activitats, 12 companyies tindran presència en aquest espai, on aprofitaran per fer networking, però també per presentar novetats, avenços i darreres fites assolides en el darrer any. Són empreses emergents especialitzades en intel·ligència artificial i anàlisi de dades, dispositius mèdics digitals, robots d’assistència, entre d’altres. Aquestes empreses son: Abzu Barcelona, Biel Glasses, Biosfer Teslab, Bsure Medical, Flomics Biotech, Mefood Omics, Methinks Software, Nanodecal, Time is Brain, Trialing Health, YASYT i Zoundream.

La directora de l’Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya, Sandra García Armesto, subratlla que “l’ecosistema català d’innovació ha realitzat una aposta molt forta per accelerar l’adopció de tecnologies digitals i intel·ligència artificial per part del sistema de salut, dotant-se de circuits de detecció, de validació i d’avaluació, tots ells adaptats a la maduresa de la solució en cada moment del seu cicle de desenvolupament”. Aquesta trobada, afegeix, “és una oportunitat magnífica per compartir aquesta experiència amb el sector mundial i posar en valor un model de país que fomenta la innovació dels serveis públics, acompanyant la iniciativa privada”.

El digital health, un subsector a l’alça tot i el context global

El 2023 ha estat un any en què les companyies digital health han repuntat amb 63 milions d’euros, apropant-se al seu màxim històric del 2021, quan van captar 64 milions d’euros. A diferència d’altres mercats internacionals, on la inversió ha caigut, aquest no ha estat el cas de les empreses catalanes, que han vist incrementat el seu finançament en un 61% respecte l’any anterior, segons l’Informe de la BioRegió de Catalunya 2023 impulsat per Biocat des de 2009, i presentat aquest mes de  febrer a Barcelona.

El subsector compta amb 212 empreses i factura 475 milions d’euros, i és el que creix a un ritme més ràpid, tot i ser el grup d’empreses més jove. De fet, cada any es creen de mitjana 20 noves startups de digital health a Catalunya, i el 95% del total d’empreses s’han constituït els darrers 10 anys.

Les principals tecnologies que utilitzen aquestes empreses són la intel·ligència artificial (amb tècniques com el machine learning i el deep learning), la realitat virtual, el big data, la realitat augmentada i la impressió 3D. La intel·ligència artificial i la realitat virtual són les tecnologies més invertides. De fet, les 85 startups i scaleups de salut de Catalunya que treballen en l’aplicació d’IA, han aixecat més de 73 milions d’euros el 2023, la xifra més alta de la història, que no ha parat de créixer en els darrers cinc anys.

En aquest moment de maduració del digital health, un total de 70 startups i entitats de l’àmbit de la salut tindran representació en aquesta desena edició del 4YFN. D’aquesta manera, el sector salut es posiciona com un dels més representatius en el congrés, que enguany ha doblat el seu espai dedicat a la salut respecte l’any anterior i compta amb una agenda diferenciada de digital health.

Sobre Biocat

Biocat és la institució que impulsa l’ecosistema de ciències de la vida i la salut a Catalunya i treballa per maximitzar-ne l’impacte econòmic i social. Biocat centra la seva estratègia en el posicionament de la BioRegió de Catalunya com un dels principals hubs europeus, oferir capacitat innovadora als investigadors i professionals amb programes per millorar el talent i l’emprenedoria; accelerar la transferència de tecnologia i el creixement empresarial recolzant les OTRIs i les startups, afavorint l’atracció d’inversors i inversió a l’ecosistema. Creada l’any 2006 per la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona. Biocat també impulsa polítiques estratègiques de gran abast i projectes destinats a contribuir a la competitivitat del país.

Sobre la Fundació TIC Salut Social

La Fundació TIC Salut Social és un organisme públic que treballa per facilitar projectes de transformació digital en l’àmbit de la salut i el benestar social a Catalunya. La seva visió és promoure l’eficiència i la sostenibilitat dels serveis sanitaris i socials a través de la tecnologia innovadora, tot garantint l’equitat, la innovació, la col·laboració, la transparència i la transferència de coneixement.

PER A MÉS INFORMACIÓ I ENTREVISTES AMB STARTUPS:

Laura Diéguez Cap de Premsa i Continguts Biocat M. +34 606 81 63 80  · +34 93 310 34 77 ldieguez@biocat.cat

Ana Belén Callado Responsable de comunicació Fundació TIC Salut Social M. +34 673 47 03 17 abcallado@ticsalutsocial.cat

• Per primera vegada, els principals agents que conformen el Sistema de Salut a Catalunya participen conjuntament amb un espai al 4YFN 2024.

• El ‘Catalonia Health Innovation Ecosystem Pavilion’, situat al hall 8, organitzarà 35 activitats sobre els reptes de futur del sector i acollirà 12 startups catalanes, que exposaran les seves solucions i serveis innovadors.

• Amb un total de 70 startups i entitats de l’àmbit de la salut expositores, el sector es posiciona com un dels més representatius en aquest congrés en un moment de maduració del subsector digital health, tal i com mostra l’Informe de la BioRegió de Catalunya 2023 impulsat per Biocat, i presentat aquest mes de febrer a Barcelona.