mHealth

  • Presentar un marc de referència per a l’avaluació de solucions digitals d’atenció no presencial.
  • Facilitar una guia pràctica d’autoavaluació de solucions digitals d’atenció no presencial.
  • Oferir un servei de certificació per aplicacions mòbils de l’entorn salut i social.
  • Proporcionar una guia de bones pràctiques en el desenvolupament de solucions mòbils.

01. Què és?

La mHealth, és la pràctica d’activitats sanitàries i de benestar social centrades en la persona i suportada per dispositius mòbils, sensors per a la monitorització de pacients i altres solucions que actuen com a assistent digital en mode remot.

Aquests poden interactuar amb altres tecnologies com per exemple la realitat virtual o la intel·ligència artificial i al mateix temps redefinir les relacions entre professionals i pacients en termes d’eficiència i eficàcia.

Des de la Fundació TIC Salut Social ajudem a impulsar la mHealth dins el Sistema de Salut de Catalunya a través del Servei de Certificació d’aplicacions mòbils.

02. Servei de certificació d’aplicacions mòbils

Consulta aquests documents per saber què necessites tenir en compte per superar el procés de certificació d’aplicacions de salut o benestar de la Fundació TIC Salut Social.

Criteris que ha d'incloure la teva APP (Infografia)

566.5 Kb

Criterios que deben incluir tu APP (Infografía ES)

6419.6 Kb

Desenvolupament d'aplicacions en l'àmbit de la salut i l'atenció a la persona

2442 Kb

Eina de suport a la decisió per escollir el tipus de desenvolupament d’una App

33.1 Kb

Guia del procés de certificació per apps de salut o benestar

1145.6 Kb

Guía del proceso de certificación para apps de salud o bienestar

1006.5 Kb

Criteris de certificació d'Apps en Salut i benestar

1271.2 Kb

Criterios de Certificación de Apps en Salud y bienestar

931.5 Kb

Diccionari de variables mHealth

24.7 Kb

03. Categories de certificació


Per maximitzar els avantatges que ofereix la tecnologia l’aplicació ha de presentar un ús intuïtiu, un disseny adequat a la funció requerida i garantir l’accés universal i inclusiu a persones amb diversitat funcional.


Revisem que l’aplicació funcioni amb eficiència i fiabilitat des del punt de vista tecnològic. L’aplicació s’ha d’adequar a uns mínims de funcionalitat acceptables per l’usuari final garantint robustesa i consistència.


Garantim l’existència de mecanismes per preservar la privacitat de les dades generades pels usuaris i la confidencialitat en la transmissió d’aquesta informació. Cal assegurar l’emmagatzemament adequat de la informació i establir mecanismes d’encriptació a l’hora de registrar contrasenyes d’accés.


Amb el suport del nostre Comitè d’Experts integrat per membres de Col·legis Oficials com COMBCOPFLEFCCOIBSCEPCAiFICC i CAMFIC avaluem la qualitat dels continguts i la utilitat de les funcions que incorpora. Revisen si l’aplicació informa a l’usuari dels seus beneficis, si en el disseny de l’app ha participat algun professional o si informa a l’usuari sobre les actualitzacions de programari.

04. Directori d’Apps certificades

Consulta les aplicacions que han superat el nostre servei de certificació:

061 CatSalut Respon

L’aplicació 061CatSalut Respon és una aplicació mòbil propietat del Sistema d’Emergències Mèdiques, SA del Servei Català de la Salut, pública i gratuïta, dirigida tant a ciutadans com a professionals de la salut. Permet a l’usuari, prèvia gravació de les seves dades (nom i cognoms, DNI, número de targeta sanitària, edat, gènera i direcció), l’enviament d’aquestes dades juntament amb les dades de geoposicionament en el mateix moment de la trucada al servei d’urgències. D’aquesta manera, s’ofereix un servei de màxima eficiència i qualitat ja que el 061CatSalut Respon sap, el moment, on es troba la persona que truca i pot accedir a la Història Clínica Compartida de Catalunya del pacient, que conté la seva informació sanitària. L’App permet visionar vídeos de primers auxilis, consells de salut, localitzar els centres sanitaris, desfibril·ladors i farmàcies properes, així com rebre notificacions relacionades amb la salut.

 

            

Més informació

  • Cost: Gratuïta

  • Versió revisada: 1.0.6

  • Data de revisió: 11/07/2018

  • Participació de centres reconeguts o professionals: Societat Catalana de Salut Digital

  • Especialitat: Urgències

  • Data Publicació: 11/07/2018

  • Té publicitat: No

  • Connectivitat a internet: Necessària

  • Adreçat a: Ciutadà Pacient Cuidador Metge Infermer o infermera Farmacèutic

Descarrega la App

Infermera Virtual

L’aplicació d’Infermera virtual és una aplicació mòbil gratuïta, adreçada tant a ciutadans com a professionals de la salut, amb la finalitat de promocionar l’autonomia i la independència de les persones en la presa de decisions respecte a la seva salut.
L’usuari pot consultar els tutorials de salut d’una manera fàcil i entenedora i en diferents formats com ara vídeos, infografies o consells de salut. Amb l’aplicació es pot també escanejar codis QR i rebre notificacions relacionades amb la salut. D’altra banda els professionals de la salut poden prescriure aquest contingut infermer de manera senzilla a través d’un mòbil o tauleta.

 

       

 

Més informació

  • Cost: Gratuïta

  • Versió revisada: 1.0

  • Data de revisió: 19/02/2018

  • Especialitat: Cures d'infermeria

  • Data Publicació: 19/02/2018

  • Té publicitat: No

  • Connectivitat a internet: Necessària

  • Adreçat a: Ciutadà Pacient Cuidador Metge Infermer o infermera Farmacèutic

Descarrega la App

Contour Diabetes

L’aplicació Countour Diabetes es sincronitza amb el glucòmetre Countour que realitza un anàlisi relacionat de glucosa en sang (GS).  Aquesta aplicació registra les dades del glucòmetre i t’ajuda a entendre millor com les activitats diàries afecten als resultats de GS, amb l’objectiu de poder controlar i gestionar millor la teva diabetis. L’aplicació permet identificar patrons, tendències, recordar visites i analítiques, registrar esdeveniments, veure els registres dels nivells de glucosa, dosis de insulina i compartir la informació amb el seu professional sanitari.

 

          

Més informació

  • Versió revisada: 2.8.0

  • Data de revisió: 31/03/2020

  • Especialitat: Endocrinologia / Diabetis

  • Data Publicació: 31/03/2020

  • Té publicitat: No

  • Connectivitat a internet: Necessària

  • Adreçat a: Pacient Metge

Descarrega la App

One Touch Reveal

L’aplicació OneTouch Reveal funciona amb el Sistema OneTouch Verio Reflect i amb el mesurador OneTouch Select Plus Flex, OneTouch Verio Flex i OneTouch Ultra Plus Flex. L’aplicació transforma les dades recollides en pantalles visuals que connecten la seva glucosa en sang amb la dieta, la insulina i l’activitat diària. També permet identificar patrons, enviar notificacions i realitzar comparatives dels resultats oferint al pacient una millor consciència i seguiment de la seva diabetis.

 

         

Més informació

  • Cost: Gratuïta

  • Versió revisada: 4.4.1

  • Data de revisió: 03/04/2020

  • Especialitat: Endocrinologia / Diabetis

  • Data Publicació: 03/04/2020

  • Té publicitat: No

  • Connectivitat a internet: Necessària

  • Adreçat a: Ciutadà Metge Infermer o infermera

Descarrega la App

mySugr

L’App mySugr és una aplicació gratuïta, adreçada a ciutadans que permet fer un registre de la diabetis i fer seguiment de l’evolució de la malaltia. L’App registra automàticament les dades i pot recollir la informació de la teràpia diària, com el que es menja, la dieta i la ingesta de carbohidrats, també permet registrar la pressa de medicació, els valors de glucèmia i els nivells d’insulina. L’App permet la vinculació amb dispositius Accu-Chek.

 

             

Més informació

  • Empresa: Roche Diabetes Care Spain S.L.U

  • Cost: Gratuïta

  • Versió revisada: 3.79

  • Data de revisió: 14/12/2020

  • Participació de centres reconeguts o professionals: Associació Pacients

  • Especialitat: Endocrinologia / Diabetis

  • Data Publicació: 14/12/2020

  • Té publicitat: No

  • Connectivitat a internet: Necessària

  • Adreçat a: Pacient

  • Dades de contacte: mySugr GmbH
    support@mysugr.com

Descarrega la App

Freestyle Librelink

L’App Freestyle Librelink ha estat aprovada per ser utilitzada amb els sensors de monitorització continua FreeStyle Libre i FreeStyle Libre 2. L’App permet calcular el nivell de glucosa escanejant el sensor amb el telèfon, així com rebre alarmes quan el nivell de glucosa sigui elevat o baix. L’aplicació FreeStyle LibreLink quan s’utilitza amb un sensor del sistema Flash de monitorització de la glucosa FreeStyle Libre 2, está indicada per a mesurar els nivells de glucosa al líquid intersticial en persones (de 4 anys o més) amb Diabetes Mellitus, incloses les dones embarassades. L’aplicació i el sensor están dissenyats per reemplaçar les proves de glucosa en sang per l’autocontrol de la diabetis, inclosa la dosificació d’insulina.

 

             

Més informació

  • Empresa: Abbott Laboratories

  • Cost: Gratuïta

  • Versió revisada: 2.53

  • Data de revisió: 22/07/2021

  • Participació de centres reconeguts o professionals: Recollides les sugerències de la FEDE (Federación Española de Diabetes) i dels membres de la SED (Societat Española de Diabetes).

  • Especialitat: Endocrinologia / Diabetis

  • Data Publicació: 22/07/2021

  • Té publicitat: No

  • Connectivitat a internet: Necessària

  • Adreçat a: Pacient

  • Dades de contacte: info.diabetes.spain@abbott.com
    hcp_support_es@libreview.cust-serv.com

Descarrega la App

SocialDiabetes

SocialDiabetes t’ajuda a millorar el control del tractament de la diabetis amb la comoditat de portar els registres directament en el teu Telèfon intel·ligent.

La cura de la diabetis tipus 1 i tipus 2 requereix d’un gran seguiment per part del pacient. Amb SocialDiabetes pots registrar la informació rellevant per al tractament de la diabetis com la glucosa en sang, la insulina, els hidrats de carboni, els medicaments o l’activitat física.

A més a més, pots visualitzar les teves glucèmies i la insulina activa, observar l’evolució de la teva diabetis i els factors que afecten les teves glucèmies, etc.

Més informació

  • Empresa: SocialDiabetes S.L.

  • Versió revisada: V4.11.30(iOS) i v4.17.67 (Android)

  • Data de revisió: 17/03/2022

  • Especialitat: Endocrinologia / Diabetis

  • Té publicitat: No

Descarrega la App

05. Membres del Comitè d’Experts

Susana González


Infermeria d’Atenció Primària, coordinadora d’assaigs clínics a CAPSBE. Membre del comitè de recerca en atenció primària IDIBAPS-CAPSBE. Postgraduada en Atenció Primària. Estudiant del Màster de Bioinformàtica i Bioestadística (UOC). Membre del Grup TIC de l’AIFiCC.

Miguel Àngel Mayer


Metge, especialista en Medicina Familiar i Comunitària, Màster en Salut Pública, Doctor en Informàtica Biomèdica i membre del Grup TIC de la CAMFiC. Es Senior Biomedical Scientist en el Research Programme on Biomedical Informatics de l’IMIM i de la Universitat Pompeu Fabra, en la que és també professor associat i coordinador docent en informàtica biomèdica.

Marc Fortes


Infermer (UB) i Màster en Educació per la salut (UDL). Actualment és el director del projecte infermera virtual del Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona, professor associat a la Universitat de Barcelona.

Antonio Torrejón


Diplomat en Infermeria, especialista en infermeria Laboral i llicenciat en Documentació. Suficiència investigadora realitzada en el doctorat en Salut Pública i metodologia en investigació Biomèdica en la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Màster en Administració i Gestió en Cures d’Infermeria. Director de Sistemes d’Informació i TIC al Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona. Responsable del grup d’Innovació i Tecnologia del COIB.

Daniel Lara


Llicenciat en ciències de l’activitat física i l’esport, especialista Salut i Exercici Físic. Doctorant en la Universitat de Barcelona (UB-INEFC). Responsable del grup d’Innovació i Tecnologia i Comissió de Salut del COPLEFC.

Mireia Sans


Llicenciada en Medicina i Cirurgia per la UB, especialitzada en medicina familiar i comunitària i Doctora cum laude. Directora asistencial del CAP Comte Borrell, CAPSBE. Presidenta secció metges eSalut, COMB. Professora UIC.

Maite Garolera


Especialista en Psicologia Clínica i experta en Neuropsicologia. Màster en eHealth: tecnologies de la informació i gestió sanitaria de la Salle- Universitat Ramon Llull i Màster en Direcció d’institucions Sanitàries UAB. Doctora en Psicologia Cum Laude per la UB. Responsable de la Unitat de Neuropsicologia i del Grup de Recerca Cervell, Cognició i Conducta del Consorci Sanitari de Terrassa (CST). Presidenta de la Societat Catalana d’Especialistes en Psicologia Clínica. Professora de la EUIT i la UOC.

Clara Salvadó


Llicenciada en Farmàcia (UB) i diplomada en Ciències Empresarials (UOC). Responsable funcional del Catàleg de medicaments del CatSalut i col·laboradora de projectes de recepta electrònica.

06. Test d’autoavaluació

A continuació trobaràs un breu qüestionari que et permetrà avaluar el grau de maduresa de la teva aplicació i saber si està preparada per iniciar un procés de certificació.

Per facilitar-te la tasca hem dividit el qüestionari en 5 blocs d’un total de 31 preguntes.

Recorda completar totes les preguntes i sigues rigorós amb les respostes.

Quan finalitzis l’autoavaluació rebràs una orientació i sabràs com de preparada està la teva App per afrontar la certificació d’Apps de la Fundació TIC Salut Social.

 

Feu el test
  • USABILITAT

  • Els elements principals (text, imatges, botons, etc.) són identificables, fàcils d’usar i estan disposats respectant marges i distancies? Els elements estan proporcionats i s’adapten a qualsevol dispositiu?

  • La font del text es intel·ligible i de fàcil lectura?

  • En l’àmbit de la introducció de text, s’accepten tots els caràcters internacionals?

    EXEMPLE
    Que permeti la introducció de caràcters àrabs o Ciríl·lics en el registre dels noms propis.
  • El procés de registre i l’accés al servei són àgils i ràpids?

  • La navegació és intuïtiva, les icones són comprensibles i la operativa es clara i ben estructurada?

  • es funcionalitats de l’App (Gps, sensors, werables, Glucometres, etc.) funcionen correctament, es carreguen amb rapidesa i s’adapten al públic de l’App?

    CONSELL
    Si l’App permet la recollida de dades mitjançant una polsera quantificadora, es imprescindible que aquesta s’emparelli de forma senzilla amb l’app, que ho faci de forma continuada i amb una transmissió fidedigne de les dades.
  • S’han contemplat advertències per l’usuari, en casos d’error seriós (tancament de l’App) o per confirmar ordres destructives (eliminació de dades)?

  • ÀMBIT TECNOLÒGIC

  • És estable, no s’atura de forma deliberada, no es bloqueja i admet els canvis de context?

    Tots els botons tenen la mateixa forma o aparença. Les imatges no se sobreposen i estan ben dimensionades en diferents resolucions de pantalla.
  • S’instal·la i desinstal·la adequadament?

  • Informa sobre el registre de les dades que s’usen pel seu funcionament?

    EXEMPLE
    Compleix amb tot lo referent a la informació que s’ha d’oferir al ciutadà sobre captació de les seves dades, que està recollit a la RGPD
  • És estable, no s’atura de forma deliberada, no es bloqueja i admet els canvis de context?

    EXEMPLE
    Permet un canvi fluid d’una aplicació a un altre. També permet rebre una trucada i retornar al punt on s’estava. Per exemple si s’estava emplenant un formulari, que no s’esborrin les dades que ja s’havien introduït.
  • Fa un us raonable dels recursos de xarxa i avisa en el cas de mala qualitat de connexió?

  • Informa i sol·licita els permisos necessaris per accedir als diferents serveis del dispositiu?

  • Disposa de servei de recuperació de la paraula de pas/contrasenya?

  • ACCESSIBILITAT

  • ’han tingut en compte aspectes com el contrast adequat i la compatibilitat de l’App amb les eines que fan accessible els continguts a persones amb diversitat funcional? (Voice over, magnificadors …)

  • MBIT TECNOLÒGIC

  • Comprova la introducció de dades errònies?

    EXEMPLE
    Realitza una comprovació automàtica en la introducció de dades i alerta a l’usuari per corregir-ho. Exemple: Comprova la validesa d’un DNI, aplica rangs de veracitat en la introducció de la temperatura corporal o la glucèmia, ...
  • ÀMBIT DE SEGURETAT I PRIVACITAT

  • Les dades recollides són imprescindibles per al funcionament de l’App? S’informa a l’usuari de que són recollides, amb quina finalitat i qui hi tindrà accés?

  • L’App disposa d’un registre d’activitats de tractament de les dades?

    EXEMPLE
    Els responsables i encarregats del tractament han de portar un registre de les activitats de tractament que duen a terme. Aquest registre ha de contenir, respecte de cada activitat, la informació que estableix l'article 30 de l’RGPD. Aquesta informació inclou qüestions com les següents:
    · Nom i dades de contacte del responsable i, si escau, del corresponsable, així com del delegat de protecció de dades, si n’hi ha.
    · Finalitats del tractament.
    · Descripció de categories d'interessats i categories de dades personals tractades.
    · Transferències internacionals de dades.
    · Quan sigui possible, els terminis previstos per suprimir les dades.
    · Quan sigui possible, una descripció general de les mesures tècniques i organitzatives de seguretat.
  • L’App disposa d’un anàlisi de riscos?

  • Acompleix amb les mesures de seguretat pertinents, en matèria de protecció de dades (Reduir, Xifrar, Garantir, Restaurar i Avaluar)

  • Disposa d’una avaluació d’impacte sobre els drets i les llibertats dels ciutadans?

  • Les contrasenyes no es mostren directament i si es guarden en el dispositiu, estan encriptades?

  • Els canals de comunicació estan encriptats quan es tracten dades de salut?

  • Els mecanisme d’autenticació són un estàndard? (Basic, OAuth, OpenId, etc)

  • S’utilitzen certificats d’encriptació vàlids per una organització reconeguda?

  • ÀMBIT FUNCIONAL

  • El títol o la descripció de l’App són clars i defineixen el públic al que s’adrecen?

  • Les funcionalitats d’utilitat i/o beneficis per l’usuari que incorpora l’App, estan ben especificades, i al seu abast?

    EXEMPLE
    Durant el procés d’instal·lació s’especifiquen els beneficis i/o la utilitat de l’App. També es pot incorporar en l’apartat d’informació.
  • S’exposen de forma clara qui és el propietari de l’App i les fonts de finançament, promoció o patrocini?

  • S’especifiquen els responsables de l’App i els autors dels contingut?

    EXEMPLE
    El responsable de l’App es el centre Hospitalari (...) i les autores del contingut son la Infermera Alba (...) i la psicòloga clínica Joana (...)
  • S’indiquen les fonts d’informació basades en l’evidència científica, utilitzades per elaborar el contingut i quan s’actualitzen?

    EXEMPLE
    Al final del contingut aportat, s’incorporaria la font: Venkatesh, A., & Edirappuli, S. (2020). Social distancing in covid-19: what are the mental health implications?. Bmj, 369.
  • S’informa a l’usuari dels riscos que comporta utilitzar l’App?

    EXEMPLE
    Durant el procés d’instal·lació s’especifiquen els riscos que comporta la utilització de l’App. També es pot incorporar en l’apartat d’informació.
  • Es posen a disposició de l’usuari mecanismes d’ajuda i contacte?

Comprovar Resultats