Durant els dies 11, 12 i 13 d’abril a l‘illa de Saaremaa, Estònia, des de l’Àrea d’Interoperabilitat de la Fundació TIC Salut Social es va participar a l‘exercici EU-MODEX. Experts mèdics d’alguns països d’Europa van desafiar les seves habilitats en els diferents exercicis d’emergències extrems.
Des de la Fundació es va participar amb una App desenvolupada per l’equip d’Interopearbilitat en el context del projecte Trillium II, que té com a objectiu mostrar el Resum Internacional del Pacient en temps real en un servidor de dades amb tecnologia FHIR.
FHIR és l’estàndard d’HL7 que s’està començant a potenciar per realitzar tasques d’interoperabilitat entre diferents sistemes informàtics en l’àmbit assistencial.
L’experiència molt positiva per avançar en termes interoperables ha rebut molt bon feedback per part dels professionals que hi ha participat. Tant pacients com professionals clínics coincideixen en què es tracta d’un bon punt de partida per poder tenir un accés a les dades clíniques de forma ràpida i en moments de complexitat com una catàstrofe natural o una situació d’emergència. D’altra banda es va poder avaluar l’App en un escenari d’emergència real. Una solució que pretén, a mig termini, canviar l’accés a les dades de salut de qualsevol ciutadà en situacions d’emergència.
L’equip de l’Àrea d’Interoperabilitat de la Fundació va assistir a diferents reunions de coordinació del MODEX i va crear els casos clínics al servidor FHIR per utilitzar durant les simulacions.
Durant el període de treball els equips no van aturar el roleplay durant les 48 hores del dia i l’equip de la Fundació va combinar les tasques de creació de casos, la introducció de dades al servidor i el seguiment presencial dels casos durant el transcurs de la simulació. Al mateix temps els companys desplaçats a l’escenari van comptar amb l’ajuda en remot de la resta de tècnics de la Fundació.
Aquesta experiència ha permès palesar la rellevància que té una eina d’aquesta mena desenvolupada a la Fundació Tic Salut Social. No només per la informació rellevant a la què permet donar accés a les infermeres o els metges que presten aquesta atenció urgent. També per l’ús d’estàndards i codificacions que permeten, de forma relativament senzilla, mostrar aquesta informació en idiomes diferents. Molt útil quan un equip internacional presta atenció en un país on desconeix la llengua dels seus habitants. L’experiència va ser molt positiva ja que testejar aquesta solució en un escenari de realitat simulada permet establir nous horitzons de millora.
Per veure un resum de l’exercici accediu a l’enllaç
Subscriu-te i rep cada mes novetats i notícies al teu email