El darrer més d’agost ha estat tecnològicament prolífic per al Departament de Drets Socials i Inclusió. Un mes en què s’han començat a recollir els fruits d’anys de treball. No només ha començat a desplegar la interconnexió dels seus sistemes d’informació amb els de Salut. També ha posat en marxa l’wSocial, una eina innovadora d’intervenció amb què ja treballen els serveis socials de Manresa, Vic, Aran, i Esplugues de Llobregat, que s’anirà desplegant progressivament per arribar a les 109 àrees bàsiques de serveis socials (ABSS) de Catalunya, és a dir, a tots els municipis de més de 20.000 habitants i totes les comarques.
La Fundació TIC Salut Social ha col·laborat en en el desplegament d’aquesta eina oferint assessorament tecnològic i en la creació, codificació i estandardització de conceptes socials recollits a InterSocial.
Actualment, les àrees bàsiques treballen amb sistemes d’informació molt heterogenis, sense integració entre elles ni amb el Departament de Drets Socials, cosa que provoca que sovint sigui la ciutadania qui hagi d’aportar-hi la informació i, fins i tot, adreçar-se a diferents organismes per aconseguir-la.
En aquest sentit, l’wSocial representa un canvi de paradigma en la intervenció social, tant per als professionals com per a les persones usuàries, perquè connecta i estandaritza els sistemes d’informació de les diferents ABSS i de Drets Socials. Però també conté dades de Salut i està preparat per poder accedir a informació d’altres sistemes com Educació o Justícia, fins i tot, d’altres administracions com l’Agència Tributària o la Seguretat Social. És a dir, ofereix una visió 360 graus de la informació de la ciutadania.
La nova eina, focalitzada en l’atenció a les persones, agilitza tràmits, automatitza tasques i facilita la informació per a la presa de decisions, la planificació, l’avaluació i la transparència. Mitjançant paraules clau, permet detectar situacions de vulnerabilitat i fer-hi propostes d’intervenció, basades en les prestacions i els serveis existents, tant del Departament de Drets Socials com de l’àmbit local. Sempre serà la professional, però, qui validarà la informació i decidirà com actuar. En breu, l’wSocial permetrà gravar i transcriure automàticament l’entrevista entre persona usuària i professional social –també fer-ne la traducció–.
Cal remarcar que la confidencialitat i l’ètica de les dades està garantida, així com la traçabilitat. Els i les professionals només tindran accés a la informació estrictament necessària per fer la seva feina. S’apliquen tallafocs específics per perfils vulnerables com dones víctimes de violència masclista o infants.
Es planteja recollir un volum d’1.500.000 entrevistes per tal d’incorporar-les al sistema, que aquest vagi aprenent i pugui retornar automàticament a les professionals de les ABSS les necessitats i situacions detectades durant el relat amb la ciutadana.
L’aplicatiu també incorpora el diccionari Intersocial, que defineix un vocabulari controlat, codificat i estandarditzat per treballar en xarxa amb tots els serveis socials de Catalunya i l’SNOMED (estàndard terminològic internacional) per codificar els conceptes del diccionari i interoperar amb altres sistemes amb conceptes estandarditzats. Per exemple, que el concepte “habitatge vulnerable” sigui el mateix a Barcelona al Consell Comarcal de la Conca de Barberà i a Hèlsinki.
Font: Nota de Premsa del Departament de Drets Social i Inclusió
Subscriu-te i rep cada mes novetats i notícies al teu email