El Dr. B.J. Fogg va ser el primer científic a articular el concepte de “captologia”, o l’estudi de com es poden utilitzar les computadores per persuadir les persones a canviar les seves actituds o comportaments. Va començar aquesta investigació el 1993 i va seguir destacant els potencials i els reptes de la tecnologia persuasiva. El 2010, la seva recerca es va allunyar de la tecnologia persuasiva cap a un estudi més general del comportament humà, un enfocament que va anomenar “Disseny de comportament”.
A l’equació ‘B = MAT’ el concepte que el professor comunica pot ser tan intuïtiu com el que la mateixa equació pretén representar. ‘Behavior’ és la paraula que Fogg utilitza per descriure un comportament que algú té; tanmateix, la qüestió s’adreça més aviat a com es pot capacitar les persones per fer les accions correctes; aquesta és l’essència del que Fogg anomena disseny del comportament. Fogg suggereix que es necessiten tres elements clau per aconseguir-ho: motivació, habilitat i un “activador/detonant” (com pot ser un dels rols de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació). Quan aquestes tres coses s’uneixen, les persones són capaces de produir canvis importants en el seu entorn.
Vegem els tres components per separat:
Motivació: Les persones han d’estar el suficientment motivades per canviar el seu comportament.
Habilitat: Cal que aquestes tinguin la capacitat de gestionar el seu comportament.
“Trigger”: Els usuaris han de ser empesos a canviar el seu comportament (com pot ser mitjançant un disseny atractiu o l’ús de la gamificació mitjançant les TIC).
Segons l’autor, si un d’aquests elements falta, el canvi de comportament no s’esdevindrà.
En aquesta representació del model hi ha almenys quatre elements dels que poder adonar-se:
En resum, el Model de Fogg sembla ser una bona guia per entendre perquè es produeixen certs comportament i què cal fer perquè certes coses passin. Alhora em fa pensar en un paral·lelisme amb el concepte de “Competència”. Competència = Actitud + Capacitat + Coneixement, i on l’actitud correspondria a motivació, l’habilitat a la capacitat i el coneixement es podria relacionar amb el trigger que cal per activar una situació, també a través de l’ús de les TIC.
Referències:
Forget big change, start with a tiny habit: BJ Fogg at TEDxFremont
https://www.youtube.com/watch?v=AdKUJxjn-R8
BJ Fogg’s Behavior Model
A Behavior Model for Persuasive Design
https://www.mebook.se/images/page_file/38/Fogg%20Behavior%20Model.pdf
BJ FOGG’S BEHAVIOUR MODEL
https://www.growthengineering.co.uk/bj-foggs-behavior-model/
A Failproof Model for Triggering Behavior Change
https://daringtolivefully.com/the-fogg-behavior-model
Conocimientos, habilidades y actitudes
http://cv.uoc.edu/UOC/a/moduls/90/90_156/programa/main/viu/asp_gen/viu03.htm
Subscriu-te i rep cada mes novetats i notícies al teu email