Després d’una detallada anàlisi i avaluació de més de 40.000 aplicacions disponibles a la categoria “salut” de l’Apple Store d’Estats Units, l’IMS Institute for Healthcare Informatics ha conclòs que la majoria d’apps disponibles avui en dia tenen una funcionalitat limitada i molt simple, ja que només proporcionen informació a l’usuari.
Els autors de l’estudi han observat, a més, un biaix significatiu en el volum d’apps baixades a smartphones i tauletes: tan sols cinc apps representen el 15% de les descàrregues totals de la categoria “salut” als EUA. Aquesta constatació els ha dut a examinar les barreres d’ús de les apps.
Actualment els pacients poden accedir a una quantitat ingent d’apps de salut, amb poca o nul·la orientació sobre la qualitat del seu contingut per part d’especialistes mèdics, que podrien facilitar l’elecció. De forma paral·lela, els metges són conscients sobre els beneficis potencials de les apps, però segueixen sent molt cautelosos a l’hora de recomanar-les oficialment, tot i que sembla que la prescripció d’apps es normalitzarà en un futur proper.
En aquest sentit, l’IMS Institute for Healthcare Informatics ha identificat un total de sis obstacles clau que frenen la recomanació d’apps per part dels metges:
Segons l’informe “Patient Apps for Improved Healthcare: from novelty to mainstream”, publicat aquest octubre, per tal que les apps de salut arribin a la fase de maduresa d’ús, s’hauria de passar de la recomanació de les apps per necessitat en casos puntuals a que la prescripció d’apps sigui un component sistemàtic i totalment integrat dins de l’assistència sanitària. Són quatre els passos clau en aquest procés:
Així, doncs, el pas a l’acció l’han de conduir els desenvolupadors d’apps i els proveïdors d’atenció sanitària, que han d’estar disposats a treballar junt amb els altres equips TIC per assegurar la cost-eficiència per al sistema de salut.
A més de l’esforç d’avaluació i d’integració, també cal un canvi de perspectiva. En un context de transició cap a models d’atenció sanitària centrada en el pacient, els professionals de la salut han de començar a veure els pacients com a socis responsables capaços de gestionar la seva pròpia salut. Malgrat totes les premisses abans esmentades, la implicació del pacient per part dels experts és una condició indiscutible per aconseguir millores en els resultats de salut gràcies a la mHealth.
Patient Apps for Improved Healthcare: from novelty to mainstream. IMS Institute for Healthcare Informatics, octubre 2013 [accés: 9 de desembre de 2013]. Disponible a: http://www.imshealth.com/...
Subscriu-te i rep cada mes novetats i notícies al teu email