Per consultar informes i documents sobre aquesta temàtica cliqueu a la pestanya superior de 'Documents de referència'
Latitud és el model de referència per a la implantació de solucions digitals en l’àmbit assistencial no presencial de salut i contempla els aspectes relatius a:
S’orienta a garantir l’equitat, qualitat i sostenibilitat dels serveis sanitaris, tant des de la perspectiva de la ciutadania com del sistema sanitari. Per tal d’assolir aquests objectius, el model incorpora com a pilars la centralitat en la persona i l’ús intensiu de les dades, i els aplica a través de la configuració de rutes assistencials dinàmiques. Contempla tant aspectes
de la salut, com els condicionants de la persona (socials, econòmics, competencials, de l’entorn, etc.), i els recursos assistencials disponibles, per tal de definir rutes assistencials
adaptades a les necessitats, i que permetin combinar l’atenció presencial i no presencial.
El model contempla tots els àmbits d’intervenció en salut inclosos a la cadena de valor assistencial: la promoció de la salut i la prevenció, el diagnòstic, el tractament i el seguiment de la malaltia.
L’estratègia d’atenció no presencial té per objectiu definir un marc comú per a la implementació d’eines digitals innovadores en el sector salut principalment orientades a la consecució dels següents objectius:
La ràpida evolució de les tecnologies juntament amb la disponibilitat i menor cost dels serveis de connectivitat, han permès evolucionar en el disseny de sistemes i models d’atenció cada vegada més adaptats a les necessitats de la persona i els seus condicionants personals, clínics i socials.
En aquest context, tots els països amb economies avançades estan incorporant estratègies i serveis d’atenció no presencial en els models de prestació sanitària. L’any 2018, el mercat en telemedicina i eSalut es va dimensionar en 38,3 milers de milions de dòlars, amb una taxa de creixement anual estimada del 19,2%, motiu pel qual es preveu un volum global de més de 130 milers de milions de dòlars per al 2025 segons l’informe Telemedicine Market Share Report | Global 2019-2025 Industry Data.
A Catalunya, les bases de la implantació de la Salut Digital es comencen a establir amb una primera definició del Model d’Atenció No Presencial (2013-2016). Més endavant, les iniciatives relacionades amb l’atenció no presencial a nivell sistèmic s’inclouen dins del Pla de Salut (2016-2020) i el Pla Director de Sistemes d’Informació del Departament de Salut.
A nivell d’implementació territorial, les entitats proveïdores del Sistema sanitari Integral
d’utilització pública de Catalunya (SISCAT) han impulsat solucions digitals específiques,
amb diferents nivells de desplegament entre les quals es destaquen principalment tres
iniciatives pel seu llarg recorregut i escalabilitat territorial:
A nivell internacional, els organismes multilaterals com ara les Nacions Unides, l’Organització Mundial de la Salut (OMS) o la Comissió Europea, presenten recomanacions en els seus plans estratègics amb l’objectiu de guiar els sistemes sanitaris en el moment de donar resposta als reptes del sector. Per exemple, l’OMS insta als seus estats membres a establir un conjunt de pràctiques relacionades amb la salut digital. En la presentació d’aquestes pràctiques, es reconeix el potencial de les tecnologies per donar suport als sistemes sanitaris en l’assoliment dels objectius de sostenibilitat, les possibilitats que ofereixen per generar canvis dels models d’atenció, i la necessitat d’assegurar que impliquin realment una millora.
Tal i com es presenta en el document “Anàlisi comparativa de models d’atenció no presencial en l’àmbit de la salut”, la major part dels països analitzats estan generant estratègies sanitàries molt enfocades a la digitalització i a nous models de relació amb la ciutadania, emmarcades en plans de salut digital.
Per tal de determinar el grau de desplegament del model d’atenció no presencial dels seus hospitals, la Regió Sanitària de Catalunya Central ha impulsat un estudi d’avaluació a través de quatre centres:
L’ús de canals d’Atenció No Presencial ha de permetre una atenció personalitzada i adaptada al context del ciutadà i dels recursos sanitaris disponibles. Amb l’objectiu de facilitar l’ús d’aquests canals, s’ha elaborat conjuntament amb l’àrea assistencial i l’àrea de sistemes d’informació del Servei Català de la Salut una sèrie de recomanacions en diferents àmbits orientades a diferents perfils i resumides en una sèrie de fitxes monogràfiques:
Continguts adreçats als professionals assistencials
Continguts adreçats a les direccions dels centres
Per consultar informes i documents sobre aquesta temàtica cliqueu a la pestanya superior de 'Documents de referència'
Subscriu-te i rep cada mes novetats i notícies al teu email