TDAH i Realitat Virtual, un projecte impulsat des del Vall d'Hebrón Institut de Recerca

Autor: Victor Barberà   /  22 d'octubre de 2018

En Joan Francesc Serra Pla és Psicòleg Intern Resident a l’Hospital Vall d’Hebrón, Professor a l’Acadèmia APIR i doctorand en Psiquiatria a la Facultat de Medicina de la UAB. Avui conversem amb ell sobre un projecte per tractar el TDAH amb Realitat Virtual en el què participa, impulsat des del Vall d’Hebrón Institut de Recerca.

  • Pots explicar breument en què consisteix el TDAH?

El TDAH és un trastorn molt comú que s’inicia en la infantesa. Actualment, segons xifres de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), més del 7% dels nens de la població general pateixen aquest trastorn, i en el 70% dels casos persistirà en l’etapa adulta. El TDAH està caracteritzat per una disfunció clara en el manteniment de l’atenció, i en alguns casos, ve acompanyada d’hiperactivitat i impulsivitat. S’observen nens amb una hiperactivitat motriu, molta inquietud, que tendeixen a la precipitació, a una verborrea inusual, etc. i encara que el més freqüent (en un 70% dels casos) és que es donin a la vegada, tant el dèficit d’atenció com la hiperactivitat, no sempre és així; Hi ha un percentatge menor, al voltant del 20%, que pateix només d’inatenció, i en un 5-10% dels casos, el problema només és d’hiperactivitat.

  • Quins són els objectius d’aquest projecte que es proposa utilitzar la RV com a eina per al tractament del TDAH?

Augmentar l’adherència al tractament per la seva curta durada i l’atractiu de la Realitat Virtual, tractar els símptomes del TDAH, la possible ansietat i depressió comòrbida, i millorar la seva funcionalitat i qualitat de vida.

  • Estem davant d’un tractament preventiu o reactiu?

El tractament es realitza un cop es diagnostica el TDAH, per tant no podem parlar de que sigui preventiu, si bé es pot aplicar en fases molt inicials o abans de que hi hagi presència d’altres problemes psicològics típicament afegits.

  • Quina metodologia proposa i en quina mostra o segment de població es centra?

Son 4 sessions de 30′ cadascuna. Cada sessió consta d’un mòdul nou de mindfulness. La primera sessió es realitza a la consulta amb un Psicòleg, se li entreguen les ulleres de RV i el mòbil, i se li ensenya al pacient a practicar-la a casa durant una setmana. La setmana següent ve a consulta, es repassa tot allò aprés, i es realitza la sessió 2, que després practicarà a casa durant la resta de setmana. Les sessions 3 i 4 segueixen un format idèntic. Durant tot el procés de tractament (que acaba sent d’1 mes) al pacient se li facilita un correu de contacte per si sorgeix cap problema tècnic. Prèviament al pacient se l’ha avaluat pel que fa al TDAH, a l’ansietat, la depressió, la funcionalitat i la qualitat de vida. En acabar el tractament es torna a avaluar per veure la milloria en aquestes variables. Al mes es torna a citar al pacient per veure si els canvis es mantenen, i es repeteix als 3 i 6 mesos després del tractament.

  • En quin punt es troba el món de la recerca pel què fa a tractaments i assistència amb tecnologia?

Des de fa uns 3 anys hi ha un creixement massiu en recerca mèdica amb noves TIC. Concretament el món de les apps i la realitat virtual atreu moltíssim a totes les especialitats mèdiques. Són unes eines que encaixen molt bé en allò que se’n diu recerca per la clínica. Eficients i útils, sense dubte unes eines que han arribat per quedar-se.

  • Quina innovació aporta la tecnologia basada en RV als procediments o tractaments tradicionals?

El seu gran pes sempre ha estat pel tractament de les fòbies, per exemple la por a volar es molt difícil de tractar si no estàs en la situació en viu. La realitat virtual et trasllada a aquesta situació de forma còmoda i fàcil de manegar pel clínic. En altres contextos, com en el mindfulness, que no presenta cap dificultat per fer-ho en analògic, t’aporta major riquesa d’imatges, sensacions i control d’estímuls per part del terapeuta. És un gran valor afegit.