Revisió independent de l’Estratègia de Registres Electrònics de Salut de Nova Zelanda

Autor: Adrià G.Font   /  21 de novembre de 2017

El ministre de Salut de Nova Zelanda ha demanat una revisió independent de la Història Clínica Electrònica (HCE) per explorar el continu d’opcions per implementar una HCE a Nova Zelanda. En el context d’aquesta revisió, una HCE es defineix com un registre electrònic longitudinal d’informació de salut del pacient generat per una o més visites en un dispensari de salut. En un context nacional, una HCE també es defineix com a Carpeta Electrònica Nacional en alguns països. En contrast, una Història Mèdica Electrònica (HME) és una versió digital de la informació en paper que disposa el professional assistencial. La HME és més específica i acotada pel que fa al seu abast, focalitzant-se en episodis de salut. Es dissenya per donar suport a les interaccions en un lloc concret (per ex. En atenció primària o hospitalària) o per una tipus particular de professional (per ex. Un especialista ortopèdic). El propòsit d’aquesta revisió és per examinar quina hauria de ser la configuració òptima per a una completa HCE a Nova Zelanda i si això proporcionaria beneficis incrementals sobre la situació actual.

El ministre va fer referència a aquest informe durant la conferència Health Informatics de Nova Zelanda a Christchurch, el 20 d'octubre de 2015, on va anunciar un nou programa informàtic de salut per a 2015-2020.

Informe original: https://www.health.govt.nz/system/files/documents/publications/independent-review-new-zealand-electronic-health-records-strategy-oct15.pdf

Es destaquen cinc troballes clau a l'informe:

  1. Els beneficis de qualitat i productivitat es troben disponibles si es racionalitzen els sistemes utilitzats per l’atenció hospitalaria.
  2. La creació d'un registre mèdic electrònic "únic" que consolidi físicament la informació sanitària en un lloc millorarà el suport a la decisió i la coordinació assistencial especialment per als pacients complexos amb múltiples condicions, a llarg termini.
  3. L'atenció primària s'ha de connectar en temps real amb el registre electrònic únic de salut.
  4. Implementar un  bucle tancat en la gestió de la medicina, ja que aquesta és l'àrea que ofereix els millors beneficis en termes de qualitat i seguretat dels pacients.
  5. Desenvolupar l'accés al portal de l’usuari per millorar la capacitat de proporcionar informació des d'un repositori físic en temps real, a través de canals digitals. El compromís de l’usuari entorn de la seva salut i benestar és clau per implementar una estratègia preventiva o orientada a primària.

Context del sector a Nova Zelanda

Els costos del sector salut a Nova Zelanda han crescut del 8.0% PIB el 2004 al 9.7% el 2013. Ens trobem en un context d’envelliment de la població, contínua inflació de la despesa mèdica i de creixents demandes de la població, i això no sembla que s’hagi d’aturar. Desafortunadament, mentre els costos i les desepeses de gestió han pujat, el sector salut a Nova Zelanda ha experimentat una davallada en la seva productivitat. D’ençà que les tecnologies de la informació són un facilitador clau per a la productivitat, l’eficiència i la qualitat en qualsevol sector, s’espera que el sector TIC Salut faci una millor contribució als resultats esperats.

Un nou panorama TIC per a Nova Zelanda

  • Amb les primeres inversions en sistemes nacionals i infraestructures, Nova Zelanda va ser considerada un líder mundial durant els anys 80.
  • En el context d'aquesta revisió el concepte solucions "virtuals" es defineixen com a sistemes que agrupen dades a demanda, quan un usuari vol veure la seva informació a la pantalla.
  • Mitjançant l'aproximació "Virtual", el panorama del sistema és encara força complexe, divers i difícil de gestionar.
  • Ens manca "universalitat" en termes de sistemes comuns i processos que valguin per a tota la nació.
  • Quan s'intenta escalar les solucions, sovint s'interpreta com una càrrega de cost, més que veure's com una inversió estratègica.
  • No obstant, hi ha inciatives regionals i nacionals que es comencen a consolidar, això ofereix unes bases per a la potencial evolució.
  • Nova Zelanda necessita fer una millor feina per dissenyar solucions end-2-end.

Experiència Internacional

  • L'experiència internacional demostra beneficis importants de l'EHR "única" tant en termes de productivitat com de qualitat.
  • Els sistemes de salut que han fet els majors avenços han passat de les millors estratègies en EHR "virtual" cap a estratègies "úniques" en EHR.
  • En els sistemes sanitaris públics a nivell estatal o nacional, les estratègies d'EHR han aconseguit la sistematització i harmonització del sistema a través de mecanismes de finançament que han recolzat un major lideratge central, capacitat d'influència i orientació.

Una òptima Història Clínica Electrònica per Nova Zelanda

El camí per avançar en l'estratègia de l’EHR actual és adoptar una estratègia que implicaria potencialment el següent (no necessàriament en seqüència, sinó simultàniament):

  • Racionalització de les instal·lacions d'assistència secundària (hospitals) en 1 proveïdor d'EMR per regió o 2 proveïdors a tot el territori.
  • Crear un EHR "únic" que consolidi físicament la informació de salut en una àrea, de manera que es pugui compartir entre EMR individuals.
  • Connectar l'atenció primària i l'EHR "individual" a través d’un hub.
  • Desenvolupar l'accés al portal de l’usuari. El compromís del ciutadà en la seva salut i el seu benestar és clau per implementar una estratègia orientada a la cura preventiva o d’atenció primària

Una lliçó important extreta de l'experiència internacional és la importància del lideratge clínic. Això és fonamental per impulsar l'harmonització dels processos clínics i el flux de treball, sense els quals molts dels beneficis d'un EHR no es poden realitzar.

Consideracions per la implementació

  • Una EHR "individual" podria contribuir significativament a elevar la nostra maduresa i capacitat, si es combina amb una forta creença i voluntat d'industrialitzar el nostre servei de salut. Tanmateix, aquest procés no pot començar amb la tecnologia i pretendre harmonitzar processos després.
  • Passar cap a un sistema sanitari "universal" requereix d’una combinació entre canvi de sistema i procés, per avançar cap a un futur amb menys sistemes i menys variabilitat de processos.
  • Nova Zelanda està ben posicionada per avançar tecnològicament, basant-se en les capacitats d'integració del sistema, els sistemes nacionals i regionals i la seva forta digitalització en l'atenció primària. Tanmateix, es requereix d’importants esforços per harmonitzar el sistema de salut i els sistemes d’informació.

Següents passos

Després de la conclusió de les revisions actuals, seria útil considerar els següents passos en l'evolució del nostre sistema sanitari:

  1. Hem de reflexionar més profundament sobre la productivitat i la qualitat  subjacents del nostre sistema sanitari i determinar a on es podria afegir més valor amb les inversions en les TIC i Salut.
  2. Hem de reflexionar sobre quines seran les nostres ambicions respecte a la maduresa global de la prestació de serveis sanitaris, és a dir, quin podria ser el sistema de salut "transformat".
  3. Caldrà fer canvis, que enfortirà en particular la nostra capacitat de governança i lideratge clínic. També hauríem de canviar la forma en què gestionem els nostres fons, de manera que una inversió més prudent en IT pugui ajudar a impulsar el sector cap endavant.