Notícies

Realitat Virtual aplicada a la prevenció del bullying

Realitat Virtual aplicada a la prevenció del bullying

Eurecat impulsa un projecte per explorar l'eficàcia de la tecnologia exponencial com a eina empàtica en atenció social a menors

Amb motiu del Serious Games Camp de Terrassa, celebrat el passat 27 i 28 de setembre, hem tingut l’oportunitat de conversar amb Miguel Barreda, un dels ponents del dia 28 en què es va tractar la Realitat Virtual (RV) aplicada al món sanitari. Per al cas que ens ocupa, Miguel va presentar un projecte amb la RV com a eina per a la prevenció del bullying.

Miguel Barreda és Doctor en Comunicació Social (Universitat Pompeu Fabra, 2014) i investigador avançat en la unitat Data Science & Big Data Analytics de Eurecat, Centre Tecnològic de Catalunya. Les seves recerques es centren en l’anàlisi dels aspectes psicològics de l’ús de les TIC i els seus efectes en els usuaris.

 

 

  • Podries definir breument el bullying?

El bullying o assetjament escolar es pot definir com una forma de maltractament, intencionat i perllongat en el temps,  d’un o diversos estudiants cap a un altre company o companya, i en el qual hi ha un desequilibri de poder entre la víctima i l’agressor o els agressors. Pot incloure accions com, per exemple, agressions físiques o verbals, difusió de rumors sobre la víctima, exclusió del grup o el robatori dels seus objectes personals.

  • Des del punt de vista de tractaments tradicionals, en quin punt es troba la prevenció del bullying?

En nombrosos col·legis i instituts hi ha programes de prevenció i protocols d’intervenció. No obstant això, les evidències científiques de les quals es disposa sobre la seva efectivitat són contradictòries. En general, sembla que aquests programes funcionen, però els seus efectes són moderats, i encara estan lluny de solucionar completament el problema. Per això, davant un problema tant greu, qualsevol eina que pugui incrementar aquesta efectivitat podria ser molt beneficiosa.

  • Què aporta de nou l’ús de RV?

Una de les estratègies que sembla oferir millors resultats és el treball de les habilitats cognitiu-emocionals dels alumnes i, en particular, de la seva capacitat d’empatitzar amb les víctimes. En aquest sentit, s’ha parlat de la realitat virtual com una “màquina d’empatia”, que ens permet veure el món a través dels ulls d’altres persones i entendre les seves circumstàncies, les situacions a les quals s’enfronten i com els fan sentir.  Si la realitat virtual pogués facilitar realment l’empatia cap a les víctimes en la resta d’alumnes, podria ser una eina ideal per complementar les intervencions que es duen a terme actualment.

  • Quins objectius planteja el vostre projecte presentat al Serious Games Camp?

Analitzarem quin efecte té en les respostes empàtiques incloure experiències immersives en RV, com a complement a intervencions més tradicionals per a la prevenció del bullying. També examinarem com es pot estructurar tota la intervenció entorn de l’ús de la realitat virtual, i engegarem un projecte en el qual els propis alumnes seran els creadors dels continguts. Finalment, a més dels qüestionaris més tradicionals, prendrem mesures psico-fisiològiques i de neuroimatge d’alguns dels participants per disposar de mesures addicionals de les possibles respostes d’empatia dels alumnes.

  • Existeixen pilots o experiències prèvies per contrastar la seva eficàcia?

La idea d’emprar la realitat virtual amb aquesta finalitat no és nova, i recentment s’han realitzat algunes experiències semblants a nivell nacional i internacional. No obstant això, probablement a causa de la seva novetat, no coneixem publicacions científiques que hagin examinat d’una forma sistemàtica la seva eficàcia.

  • En quins contextes es podria aplicar aquesta solució tecnològica?

Més enllà del cas de l’assetjament escolar, podria tenir utilitat en qualsevol context en el qual sigui convenient que l’usuari pugui experimentar com se sent l’altre en circumstàncies difícils. En aquest sentit, per exemple, diversos mitjans de comunicació ja produeixen continguts en RV amb els quals esperen que l’espectador pugui comprendre millor com se senten les víctimes de conflictes bèl·lics, i també s’estan duent a terme experiències enfocades a conscienciació en l’àmbit de la violència domèstica, entre d’altres.

  • Quina previsió d’escalabilitat té aquest projecte?

De moment es tracta d’un projecte de recerca però, si els resultats fossin positius, estudiaríem les possibilitats de, per exemple, desenvolupar un protocol d’aplicació de la RV als programes preventius sobre bullying que es duen a terme en els col·legis i instituts.

Gràcies Miguel, i a tot l’equip de Eurecat per la vostra feina i atenció. És un plaer aprendre una mica més sobre noves formes d’atenció centrada en la persona i basades en la tecnologia. Seguirem atents a l’evolució de la vostra proposta, fins aviat.

Butlletí Flash TICSS

Subscriu-te i rep cada mes novetats i notícies al teu email

Email