Qüestionari pilot als Responsables d’Atenció al Ciutadà, novetat a l'enquesta Mapa de Tendències

Autor: Adrià G.Font   /  26 d'abril de 2017

RESULTATS DE L'ENQUESTA ALS RESPONSABLES D'ATENCIÓ AL CIUTADÀ 

Respecte a La Meva Salut

La majoria de Responsables d’Atenció al Ciutadà (RAC) declaren tenir algun tipus de servei web, destacant-ne els serveis per fer suggeriments i reclamacions i la programació de visites d’atenció primària. Esdevenen una anomalia, doncs, la minoria restant que declara no disposar de serveis web i futures edicions de l’estudi haurien d’identificar-ne les causes.

Quan es pregunta sobre LMS, els RAC destaquen les recomanacions personalitzades d’autocontrol i salut, els serveis per fer suggeriments i/o reclamacions i la eConsulta com els tres serveis més importants (el 90% dels enquestats els considera imprescindibles).

En canvi, quan es pregunta als RAC des d’on s’està promovent l’acreditació i l’ús de LMS, tot i la varietat en les respostes, un terç dels responents declara no fer-ne promoció. S’identifica doncs un “buit” entre les expectatives dipositades sobre LMS i el rol atorgat als centres en el registre de pacients. Fins a sis centres declaren, a l’hora de valorar l’enquesta des del punt de vista qualitatiu, que els agradaria tenir un rol més actiu en la promoció de LMS.

Respecte a la participació del ciutadà

Respecte a la participació del ciutadà i en coherència amb el Pla de Salut 2016-2020, que apunta a l’aplicació de la salut digital en l’experiència del pacient, els resultats mostren que les enquestes han deixat de ser l’únic canal de participació dels pacients en pro de canals de participació més directa com són les entrevistes, grups focals i comitès d’ètica, entre d’altres.

Respecte l’ús de les xarxes socials

Finalment, vora el 60% dels enquestats declara usar les xarxes socials per relacionar-se amb els pacients. Altres tipus de continguts, com els repositoris de vídeo o fotos, blocs o xarxes professionals, són encara minoritaris.

Conclusions

Si bé és cert que cal interpretar els resultats del pilot d’acord amb el potencial biaix de selecció (respon una mostra que podria no ser representativa del total), els resultats mostren l'interès d'incorporar les TIC en la relació entre els centres de salut i el pacient. S’identifica LMS com la porta d’entrada de la salut digital, però es declara encara en un ús incipient tot i l'interès dels centres proveïdors.

Consulta l'informe i resultats de l'enquesta aquí 

Pots consultar també els resultats del Qüestionari Pilot als Responsables Assistencials (RA), publicats a l'edició nº98 del Flash.