Qüestionari pilot als Responsables Assistencials (RA), novetat a l'enquesta Mapa de Tendències

Autor: Adrià G.Font   /  1 de febrer de 2017

RESULTATS DE L'ENQUESTA ALS RESPONSABLES ASSISTENCIALS DEL SISCAT

Respecte a HC3

El gràfic de caixa mostra que des de l’òptica assistencial, tots els ítems del visor HC3 puntuen per sobre del valor mitjà (representat amb una línia blava al valor 2,5). En destaquem la dispersió (poc consens) en les valoracions dels Marcatges PCC/MACA i el Curs Clínic. Així doncs, en general, la valoració que se’n fa és molt positiva.

Així mateix, l’enquesta pregunta als RA si considerarien útil visualitzar la informació de serveis socials a HC3: més d’un noranta per cent ha destacat la utilitat potencial d’incorporar els diagnòstics socials i els informes PIA.

Respecte a mHealth

L’enquesta mostra que la mobilitat, malgrat ser un dels elements estratègics de la relació TIC-Salut, es troba en un estat molt incipient -almenys per part de la iniciativa pròpia dels proveïdors SISCAT: el 90% dels RA responents declaren que la seva institució no disposa d’Apps de caire assistencial.

Aquest resultat va en coherència amb l’escepticisme respecte al potencial d’estalvi de les Apps: els resultats mostren que només aproximadament la meitat dels RA i per algunes casuístiques concretes creuen que les Apps reduiran costos. Al seu torn, aquesta visió pot estar condicionada per l’anteriorment esmentada manca d’experiències al respecte. 

Respecte Cat@Salut La Meva Salut

Si bé és cert que la majoria de centres declara oferir serveis web (entès com qualsevol tipus d’interacció online) per connectar amb el ciutadà, és d’interès abordar quina és l’estratègia de digitalització dels centres amb una cultura digital encara incipient.

Per això, l’enquesta pregunta quins són els plans de futur dels centres enquestats a l’hora de relacionar-se amb el ciutadà. D’entre les tres respostes més freqüents, i compensant l’escepticisme mostrat respecte a la mobilitat en l’apartat anterior, la prescripció d’Apps pròpies lidera els plans de futur, seguida de les solucions d’adherència al tractament i la notificació de resultats, àmbits on el consens sobre la seva aplicabilitat està molt més consolidat.

Conclusions

Si bé és cert que cal interpretar els resultats del pilot d’acord amb el potencial biaix de selecció (respon una mostra que podria no ser representativa del total), podem concloure que els resultats combinen alhora experiències d’ús i èxit i dubtes sobre el valor afegit de tecnologies en el procés assistencial. Es constata la bona relació entre els professionals assistencials i el visor HC3; en canvi, destaquem la prudència en la visió de futur de la mobilitat: tot i els projectes planificats o ja en desenvolupament, que demostren l’expectativa de valor afegit en termes assistencials, els professionals són moderats a l’hora d’esperar que es redueixin els costos del sistema.

La Fundació TicSalut valora molt positivament tant l’interès i resposta generats com el potencial del valor afegit dels resultats, que animen a consolidar el pilot i incorporar-ne la visió assistencial/ciutadana en la propera edició de l’estudi del Mapa de Tendències.

Consulta l'informe i resultats de l'enquesta aquí