Notícies

L’infermer Marc Fortes, d’Infermera virtual, analitza l’estat actual del sector i l’evolució de les apps de salut

L’infermer Marc Fortes, d’Infermera virtual, analitza l’estat actual del sector i l’evolució de les apps de salut

El Sistema Sanitari Català es posiciona amb avantatge respecte altres sistemes de salut amb la possibilitat de que algunes de les Apps acreditades aportin dades de salut directament a la Història Clínica Compartida

A l’edició de febrer del Flash TICSS informàvem que Infermera virtual era la primera app que superava amb èxit el procés d’acreditació del Portal AppSalut. En aquest número hem volgut entrevistar a Marc Fortes director d’Infermera virtual, la plataforma de promoció i educació per la salut del Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB). Infermer i Màster en Educació per a la salut, està al capdavant d’aquest actiu per la salut des de fa tres anys. Fortes és part activa en l’assessorament del procés d’acreditació del Portal AppSalut que s’impulsa des de la Fundació.

  • Quin és l’ús actual de les tecnologies de mobilitat en el sector salut en general?

En el sector de la Salut com en la resta de sectors existeix un ús transversal de les Apps i que correspon a una extensió de les que ja utilitzem en el nostre dia a dia. En aquest sentit el comportament com a usuaris i com a professionals no és tant diferent i estem subjectes als desenvolupaments que s’estan produint en el nostre àmbit. Només cal observar que en el Mobile Word Congress que acabem de viure, les aplicacions de salut han estat molt protagonistes i de les empreses catalanes expositores un 18% eren de l’àmbit de la salut.

És la tempesta perfecte ja que tenim l’interès dels usuaris, la capacitat innovadora i el benestar i la salut com un fet irrenunciable per a la societat.  Cal, a més tenir una visió força àmplia del que aporta l’ús d’algunes apps a l’àmbit de la salut tot i que, aparentment, no ho sembli. És a dir, fer ús d’una app de compra online quan tens dificultats per desplaçar-te, aquest ús t’aporta autonomia. Això també és salut.

Es tracta però d’un sector encara amb temes importants per resoldre, com la protecció de dades i les regulacions que en ocasions frenen l’ús de les Apps per part del ciutadans i la prescripció per part dels professionals de la salut.

  • I aterrant la mirada a infermeria?

En el cas de les infermeres i infermers no ens diferenciem gaire de l’ús que altres professionals de la salut puguin estar fent de les diferents eines TIC de les que disposem per contactar, compartir informació o dubtes o, fins i tot, gestionar torns de treball. Les possibilitats són moltes i tenim un bon gruix de professionals en la nostra disciplina disposats a crear, provar i prescriure apps en aquest sentit.

  • Quins avantatges creieu que té disposar d’aplicacions acreditades pel sistema sanitari català? I pels ciutadans i professionals?

En primer lloc la confiança. A tots els nivells disposar d’un sistema d’acreditació permet certa tranquil·litat tant als usuaris com als prescriptors d’Apps de Salut. El fet de complir una sèrie de requeriments de forma obligatòria per obtenir una certificació, fa que totes les parts, usuaris i professionals, comptin amb un terreny de joc més segur.

En segon lloc ens permet disposar d’un catàleg d’Apps certificades on poder accedir per escollir les que més ens convinguin.

Finalment el Sistema Sanitari Català es posiciona amb avantatge respecte altres sistemes de salut. A banda de l’avantatge que suposa la confiança s’ha d’afegir la possibilitat de que algunes de les Apps acreditades aportin dades de salut directament a la Historia Clínica de les persones. Aquest fet permetrà que els professionals de referencia del ciutadà puguin consultar i validar aquestes dades que sens dubte afegiran valor al conjunt.

  • Un dels valors afegits del portal AppSalut és que els professionals puguin recomanar o prescriure aquestes aplicacions als seus pacients. Per tant, en aquest sentit, els professionals són un punt clau perquè això pugui resultar exitós. Quin creieu que serà el grau d’acceptació per part dels professionals sobre la recomanació d’aplicacions a les persones que atenen? 

Estic totalment d’acord, el professionals de la salut seran un punt clau en l’èxit del projecte. Pensem que l’acceptació dels professionals passarà per que considerin d’utilitat les Apps que s’hagin acreditat. Com en la major part del ecosistemes creats al voltant de la tecnologia mòbil, els serveis que s’ofereixen i la seva utilitat solen ser la clau, i no tant la pròpia tecnologia. Per posar un exemple gràfic, no crec que ningú comprés un Smartphone si no disposes d’unes aplicacions i uns serveis que li resultin d’utilitat.

  • Quines barreres creieu que hi pot haver? I en el cas de que hi siguin com es podrien superar?

En quant a la barreres que poden haver-hi, és una qüestió probablement lligada a la capacitat que tinguin els professionals d’ incorporar les TIC en el ventall d’eines que poden oferir i prescriure en el seu dia a dia a les persones que atenen. Aquestes barreres, es poden acabar transformant en escletxes, entre els professionals que utilitzin aquestes eines i els que no les utilitzin. Per tal de minimitzar-les penso que hi ha dos aspectes claus: la formació i el compromís per part de les direccions per incentivar i facilitar-ne l’ús.

  • Com ha estat la vostra experiència en l’acreditació d’aplicacions? Ho heu trobat complicat / fàcil, etc.?

La meva experiència lligada a la part de continguts del procés d’acreditació ha estat sobretot enriquidora. Tot i que hem objectivat el procés el màxim possible, acabes connectant amb els desenvolupadors, generant finalment un procés de millora continuada i no tant una proba que  s’aprova o es suspèn. Tot i això és un procés laboriós, que t’obliga a bussejar per tots els racons de l’Aplicació, per tal de trobar aquells aspectes de forma però també de fons que garanteixin que el contingut que allà es mostra es adequat.

  • Darrerament Infermera Virtual és notícia. Primera aplicació que supera el procés d’acreditació del Portal AppSalut i, a més, heu estrenat recentment nova imatge. Explica’ns en quin punt es troba el projecte i quins reptes visualitzeu en un futur.

L’acreditació de l’Aplicació d’Infermera virtual ha estat un procés llarg, però en cap cas difícil. Val a dir que l’acreditació que hem dut a terme ha estat sense la integració de dades ja que l’App d’Infermera virtual no ho requeria. L’equip de TIC Salut Social ens ha ajudat durant tot el procés i mitjançant els comentaris dels acreditadors ha estat senzill fer les modificacions necessàries per acabar el procés de forma satisfactòria.

L’equip d’Infermera virtual, jo mateix, la Montserrat Sebastià i la Salomé Ciórraga, estem molt satisfets de la feina que hem dut a terme aquets dos últims anys. Ens hem proposat una sèrie d’objectius i, poc a poc, els anem assolint i consolidant. Pretenem seguir comptant amb la confiança tant d’usuaris com de professionals de la salut. Estem entre les 20 millors apps de salut segons el rànquing de la Fundació iSYS, fet públic recentment.

Dins del concepte general de facilitar l’accés a ciutadans i professionals de la salut, el contingut és una de les nostres obsessions. En aquest sentit la nova proposta de disseny de la plataforma, és un pas més en aquest propòsit i posa el focus en un accés al contingut més guiat a través del cercador i en un futur immediat a través de Xatbots, uns assistents virtuals que et guien el teu procés de cerca d’Informació.

Infermera virtual, te la vista posada en el 2019.  Al maig del proper any tot just farà 10 anys de la posada en línia dels primers continguts d’Infermera virtual i estem preparant una gran festa de la salut on aproparem la salut digital a les persones.

Butlletí Flash TICSS

Subscriu-te i rep cada mes novetats i notícies al teu email

Email