L’elevat número d’entitats que ofereixen Atenció Sociosanitària i la variabilitat de les seves dimensions (equips de suport, places i llits) posa de manifest la heterogeneïtat de l’àmbit sociosanitari.
Els resultats de la darrera edició del Mapa de Tendències mostren que la majoria de les entitats, en el desenvolupament de la seva activitat, utilitzen varis programaris relacionats amb la informació administrativa i clínica, responent a la multidisciplinarietat de l’Atenció Sociosanitària (estació mèdica, estació d’infermeria, etc.). En el darrer any, gairebé el total d’entitats mantenen aquests programaris, responent així a les altes puntuacions mitjanes de satisfacció amb els diferents mòduls. Tot i que moltes Entitats Proveïdores utilitzen els mateixos productes, no n’hi ha cap que, a nivell de freqüència, destaqui sobre la resta excepte l’elevada proporció de desenvolupaments propis. Seria interessant conèixer quines circumstàncies motiven la creació d’alternatives als programaris comercialitzats.
De la mateixa manera, les dades mostren que en la majoria dels recursos de l’àmbit sociosanitari, tant en els d’internament com en els ambulatoris i de suport, encara hi ha entre un 20-40% d’entitats que utilitzen el paper per al registre d’activitats. A la vegada, els resultats de l’enquesta mostren que les històries clíniques electròniques utilitzades en els diferents recursos presenten limitacions per visualitzar la informació des d’altres recursos o serveis: especialment, destaca la dificultat que tenen els equips de suport domiciliari i residencial en disposar història clínica electrònica integrada a la resta de la institució, així com el registre de la informació en temps real.
Les dades indiquen que encara que la majoria d’entitats utilitza les TIC per atendre a pacients i familiars, la utilització de softwares específics per a oferir programes assistencials sociosanitaris, com l’estimulació cognitiva, la rehabilitació o l’atenció a les persones amb necessitats pal·liatives, és heterogènia, evidenciant que és un camp en el que hi ha marge de desenvolupament i creixement. Finalment, en relació a l’ús d’eines TIC per millorar la comunicació, els resultats assenyalen que un alt percentatge les utilitzen per connectar l’organització i els professionals i els professionals entre si; en canvi, l’ús de les TIC en la comunicació entre professionals i pacients encara té recorregut: menys de la meitat de les entitats sociosanitàries tenen aquesta línia desenvolupada.
Agraïm la col·laboració en la redacció d’aquest article a Ingrid Bullich, Pau Sánchez i Concepció Cabana (Pla Director Atenció Sociosanitària).
Per a més informació, si us plau contacteu al correu: mapatendencies@ticsalutsocial.cat
Subscriu-te i rep cada mes novetats i notícies al teu email