La seguretat dels pacients en l’ús de les TIC en salut, tema a debat en diferents jornades professionals

Autor: Adrià G.Font   /  12 de maig de 2015

Avui en dia no és possible abordar la seguretat dels pacients sense les tecnologies de la informació”, va assegurar Martí. En aquest sentit, va assenyalar els avantatges i la importància de l’ús d’una correcta introducció de les TICs. Segons ell, “incrementa la productivitat i la qualitat i afavoreix la innovació estructurada i la transformació dels processos”. Tot i això, Martí va destacar que cal millorar l’aprofitament de la tecnologia en l’àmbit social.

Encara queda doncs, camí a recórrer, també en el sentit d’analitzar la influència que les TICs tenen en la seguretat del pacient. “És important avaluar l’impacte en determinats aspectes que depenen de nombrosos factors”, va afirmar Martí, ja que va assenyalar que la tecnologia pot no ser positiva en alguns processos com ara, la identificació correcta d’un pacient o la selecció d’una medicació en particular en un grup de població concret.

 

Imatge: Tino Martí durant la seva presentació.

La Jornada, organitzada pel Departament de Salut i la Societat Catalana de Farmàcia, va comptar amb l’assistència d’unes 200 persones, la majoria professionals del sector de la farmàcia, professionals assistencials i personal de l’Administració pública. D’aquesta manera, la trobada també va servir per posar sobre la taula els principals reptes, preocupacions i punts de millora del sector. Tot plegat, per millorar i donar més qualitat al servei així com per a evitar els possibles errors i les conseqüències d’aquests.

Jornada ‘Seguridad del Paciente 3.0: Papel de las TIC y redes sociales’ (FIDISP)

Amb aquest mateix objectiu, la Fundación por la Investigación, Docencia e Innovación en Seguridad del Paciente (FIDISP) va celebrar la Jornada ‘Seguridad del Paciente 3.0: Papel de las TIC y redes sociales’. L’acte va tenir lloc a Madrid el passat dijous dia 7 de maig i va servir per a reflexionar sobre l’ús de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació i les Xarxes Socials en la reducció dels riscos assistencials. 

Professionals assistencials, periodistes de salut i responsables d’entitats vinculades al sector van participar en una trobada que va tractar també els reptes de la nova situació. ”L’ús, cada cop més quotidià, de les xarxes socials entre els professionals i els pacients obre un nou camp que influeix de manera positiva sobre l’entorn assistencial i la millora de la salut”, anunciava el programa.

Allà hi figuraven ponents com Cristina Herrera Garcia, que va presentar la xarxa per a professionals sanitaris Ippok.com, Blanca Fernández-Lasquetty Blanc, que va posar sobre la taula el fet de preservar la confidencialitat de les dades en aquest entorn o Javier Jiménez Díaz, que va assegurar que “és un error pensar que les xarxes socials són un problema per a les institucions sanitàries”. La conferència de clausura va ensenyar el cas d’èxit de l’ús de les xarxes socials per part de la Direcció General de Trànsit en pro de la seguretat vial.

La conscienciació del sector envers aquesta nova manera d’interrelacionar-se i de mantenir una comunicació fluïda amb els pacients és clara; que es dediquin trobades com les anteriors a garantir que aquesta nova situació evita els possibles riscos afavoreix un bon funcionament del sistema i mostra la predisposició professional a evolucionar, a créixer i a fer servir tots els mitjans possibles per a una millor assistència.