Com es relacionen metges i pacients mitjançant la mHealth?

Autor: Adrià G.Font   /  15 de setembre de 2014

Els canadencs estan preparats per afrontar els canvis en la sanitat. Si més no, així ho demostren les dades. Segons una enquesta realitzada per Infoway el 2013, el 89% dels ciutadans del país nord-americà considera que és important que el sistema sanitari es beneficiï de l’ús de les eines digitals. En aquell moment, hi havia 45.000 usuaris de la història clínica electrònica (HCE) a les deu províncies, i el 90% d’aquests ciutadans ha assegurat que l’experiència d’accés a la seva pròpia informació mèdica a la xarxa havia estat positiva.

Ara bé, encara queda camí per recórrer. Si els canadencs disposessin d’accés a serveis de salut digital, els ciutadans estarien molt interessats en usar-los, tal i com es desprèn de l’enquesta:

Font: Harris / Decima Annual Tracking Survey, realitzada per Infoway, Març 2014

L’ús de la Història Clínica Electrònica també creix entre els sanitaris. El febrer de 2013, el 64% dels metges de família canadencs empraven la HCE per introduir i per recuperar anotacions clíniques sobre el pacient, un 23% més que l’any 2010.

Algunes de les principals províncies del Canadà i organitzacions de salut capdavanteres han començat a invertir en solucions digitals mòbils. Tenen com a referència les conclusions extretes de petits projectes i pilots, que assenyalen que aquest tipus d’iniciatives, com ara la telemonitorització de pacients, milloren l’eficàcia clínica, l’accés a la sanitat i el cost-efectivitat, tot i que fa falta recerca a major escala, reconeixen els autors del Llibre Blanc.

Des del punt de vist del pacient, els usuaris experimenten comoditat i connectivitat. A més, l’ús de les TIC en salut incrementa la seva seguretat. La recerca en aquest camp també ha demostrat que els beneficis són positius en termes d’accés, qualitat i productivitat. La naturalesa de les TIC mòbils permet noves formes de col·laboració i d’implicació entre pacients i l’equip d’atenció sanitària.

De fet, l’ús actual que s’està fent de les apps està creant enllaços digitals entre pacients, cuidadors i proveïdors de salut. En aquest sentit, Infoway considera que:

  • El futur de la sanitat estarà clarament influenciat per la necessitat dels metges i de les organitzacions de salut d’implicar els pacients, que ja tenen gran domini de les TIC i que esperen poder tenir accés multidispositiu a la seva informació personal de salut i al seu equip mèdic.
  • Els pacients i els seus cuidadors demanen tenir accés online a tràmits administratius bàsics, com la renovació de prescripcions, demanar hora al metge o comunicar-se amb els professionals de l’equip que l’atén.
  • El mòbil es convertirà en el canal preferit dels pacients per interactuar amb els metges i per accedir a la seva informació personal de salut, per la comoditat, per la connexió permanent, per la varietat de plataformes i aparells d’accés, i per l’ecosistema d’apps en plena expansió.

Per a que totes les oportunitats de futur es materialitzin, és fonamental la confiança que metges i pacients dipositin en la qualitat dels aparells mòbils i apps. La garantia de compliment d’una regulació per a solucions mòbils implicades en diagnòstics és un dels reptes pendents de Canadà.

Crida a l’acció

Malgrat tot, la majoria d’institucions sanitàries canadenques no estan encara preparades per introduir aquest tipus de solucions mòbils als pacients, ni tampoc per integrar els aparells personals dels pacients i les analítiques personals als sistemes.

Per aquest motiu, Infoway encoratja les organitzacions sanitàries a continuar fent un esforç d’implementació, ja que la transformació del sistema i la seva sostenibilitat serà possible a partir de les TIC, dels nous models d’atenció i de la millora de la implicació del pacient. Aquest és el motiu de la crida a l’acció a les organitzacions canadenques per a que integrin la mHealth als seus sistemes d’informació, en set passos:

  1. Ampliar l’abast i lideratge dels òrgans de govern TIC per supervisar el procés d’implantació de la mobilitat.
  2. Desenvolupar una estratègia mòbil integrada en un full de ruta més ampli en salut digital.
  3. Assegurar-se que les futures implementacions de solucions per a l’atenció sanitària inclouen opcions d’interfície per a usuaris mòbils, tant per a l’ús clínic com per a l’ús del pacient.
  4. Invertir en un enfoc estratègic en diverses etapes per aconseguir una integració perfecta dels dispositius mòbils en els sistemes d’informació de l’organització.
  5. Crear un conjunt de polítiques i estàndards per a la gestió de la privacitat dels dispositius mòbils i de les apps que usen els metges i pacients de l’organització.
  6. Alinear l’ús dels aparells mòbils i apps amb les polítiques regulatòries i directrius de les agències públiques encarregades de la seguretat de la ciutadania.
  7. Considerar fer una tria de les solucions mòbils més apropiades i segures per tal que els metges puguin usar-les amb els pacients.

A mesura que les TIC s’estenen, segons Canada Health Infoway, hi haurà moltes més oportunitats per a la comunitat sanitària de Canadà per implementar iniciatives estratègiques TIC que permetin abordar de manera proactiva alguns dels problemes d’atenció sanitària més urgents del país, com la cronicitat i l’envelliment.

Més informació