"Aquestes certificacions en apps són una garantia pels usuaris i els professionals"

Autor: Adrià G.Font   /  12 de maig de 2020

La Diabetis Mellitus (DM) és una malaltia crònica que requereix un bon control metabòlic per evitar o frenar possibles complicacions a llarg termini. Els pacients requereixen controlar al llarg del dia que els nivells de glucosa a la sang es troben en els paràmetres adequats. Aplicacions mòbils com Contour (Ascensia Diabetes Care), ajuden a millorar aquest control per part del pacient i també en la comunicació amb els i les professionals sanitàries. Recentment Contour Diabetis ha passat amb èxit el procés d’acreditació de la Fundació TIC Salut Social i hem volgut parlar amb en Xavier Llordella, Gerent Territorial Relacions Institucionals d’Ascensia Diabetes Care, perquè ens expliqués com ha anat tot el procés.

Xavier Llordella (Ascensia)

Xavier, quins beneficis  aporta disposar d’un certificat de qualitat per una aplicació com Contour?

Per Ascensia Diabetes Care és molt important aconseguir certificats de qualitat externs a la companyia i homologats per Societats Científiques i Administracions publiques, doncs la qualitat és la principal finalitat de la investigació dels nostres productes. Aquests certificats ens confirmen que aquesta és la línia correcta. Envers als beneficis, sabem que els principals beneficiaris d’aquesta certificació són els usuaris i els professionals sanitaris que utilitzen o recomanen els nostres productes, però també les entitats sanitàries, que ara veuen com alguns  productes ja comencen a certificar algunes de les exigències i requeriments que ens demanden.

Els principals beneficiaris d’aquesta certificació són els usuaris i els professionals sanitaris que utilitzen o recomanen els nostres productes.

  • Creus que en general hi ha interès en obtenir aquest tipus de certificacions?

Ara estem veient un cert moviment en aquest aspecte. La tecnologia sanitària genera molts dubtes de seguretat, ja sigui des de l’emmagatzematge i protecció de les dades a la transferència de les mateixes a un sistema informàtic extern. En general, fins ara, no hi havia massa interès en assolir aquestes certificacions, ha estat una decisió voluntària i interna de les companyies. El que fa que es vegi algun moviment i està fent de motor per buscar aquestes certificacions és l’exigència de les administracions públiques. Les empreses i l’administració sabem que no ens podem permetre cap errada en la implementació de les noves tecnologies i aquestes certificacions són una garantia. Crec que tots estem veient que hem arribat a un punt on certificats o requisits històrics no són suficients per garantir la qualitat i la seguretat dels actuals productes sanitaris.

Les empreses i l’administració sabem que no ens podem permetre cap errada en la implementació de les noves tecnologies i aquestes certificacions son una garantia.

  • Teniu alguna altra certificació per aquesta aplicació a nivell autonòmic o europeu?

Sí, tenim la certificació de la “Agencia de Calidad Sanitaria de Andalucía”, la qual ens ha atorgat el distintiu de App Saludable. Vàrem presentar la App a l’avaluació de la Fundació iSYS, que la va avaluar des de el punt de vista del pacient i del professional, amb el resultat de ser una de les 5 millors Apps mèdiques en les dues categories. També hem assolit la ISO 27001 que certifica l’emmagatzematge i encriptat de les dades. Però aquí voldria fer veure que la App és una part de tot el procés de l’autocontrol que realitza la persona amb diabetis. Les altres dues potes del sistema que són: la tira reactiva i el mesurador, també les tenim certificades i homologades a diferents nivells. La tira reactiva està certificada amb la ISO 15197/2015 amb cada un dels mesuradors que pot ser utilitzada en absolutament tots els seus punts d’avaluació  i sense cap excepció, el mesurador de glucosa també està certificat per Continua Health Alliance, que és una entitat certificadora a nivell europeu i per TIC Salut Social amb un certificat d’homologació d’interoperabilitat. Els tres elements de l’autocontrol (Contour Diabetes App, Contour Next tires reactives i els mesuradors vinculats) tenen les homologacions i certificats per garantir la seguretat i tranquil·litat als professionals de la salut i pacients i entitats sanitàries.

  • Com has viscut el procés de certificació? Creus que és exigent o més aviat senzill de superar?

El nivell d’exigència és molt alt. Si no estic errat han estat 120 punts en total que s’han avaluat dins de les 4 categories (disseny i usabilitat, criteris tecnològics, confidencialitat i seguretat de les dades i l’últim bloc de continguts funcionals). És una experiència molt interessant realitzar un procés d’aquest estil, doncs et fa mirar allò en el que treballes amb ulls molt crítics i amb una mentalitat de millora de producte final molt orientada a usuari i recomanador. Ha estat molt gratificant veure com la nostre App obtenia una nota mitja de 9,6 sobre 10.

El nivell d’exigència és molt alt, però ha estat molt gratificant veure com la nostre App obtenia una nota mitja de 9,6 sobre 10.

  • Què destacaries al llarg del procés d’acreditació?

L’experiència ha estat molt enriquidora, ha estat un gran repte. Ens ha fet veure que l’adaptació d’una app global a nivell local és important i ha requerit d’un grau molt elevat de flexibilitat de la nostra casa matriu. La visualització d’aquesta implementació a nivell territorial no es pot perdre en el procés de desenvolupament i implementació, doncs podem disposar d’eines molt interessants, molt avançades però que no es puguin implementar en mans d’usuari o professional.

  • Quins van ser els motius que us van impulsar a realitzar una auditoria prèvia a l’acreditació i quin ha estat el resultat. Ho recomanaríeu?

Ja veníem de la certificació de la “Agencia de Calidad Sanitaria de Andalucia” i aquella experiència ens va fer veure que abans d´iniciar el procés havíem de saber on estàvem envers a les exigències i avaluació de TIC Salut Social. Abans de moure res,  havíem de saber si hi havien opcions d’assolir el certificat i es per això que amb els criteris d’avaluació que teniu publicats, vàrem demanar a un proveïdor tecnològic fer una avaluació. El que vam veure és que la Contour Diabetis App no estava molt lluny de les exigències de l’avaluació, i vam poder fer una primera revisió i modificació. La veritat és que ens va ajudar molt a presentar la documentació i el posicionament de la nostra App vers cada un dels criteris a avaluar.

Volíem saber si hi havien opcions d’assolir el certificat i es per això que amb els criteris d’avaluació que teniu publicats, vàrem demanar a un proveïdor tecnològic fer una avaluació

  • Una de les funcionalitats més valorades per usuaris i professionals sanitaris és la possibilitat de recollir en un informe les darreres mesures de les últimes setmanes i consultar-ho i/o enviar-ho en PDF, facilitant així l’intercanvi d’informació entre les dues parts. Ens pots avançar si teniu previst alguna actualització més endavant en aquesta línia?

La medicina no presencial és una vesant que cada vegada té mes importància en l’assistència sanitària. El fet que el binomi professional/usuari puguin compartir informació telemàtica es un gran avenç. Això amb el nostre sistema ja és una realitat, però no ens quedem aquí, estem treballant en un portal professional i també en la transferència de dades del nostre sistema a sistema informàtic del servei sanitari que ho demandi. Em permeto insistir en que totes les certificacions que tenim a nivell de tires reactives, mesuradors de glucosa i app ens posen en un punt de sortida molt avantatjós per abordar aquests projectes.

Estem treballant en un portal professional i també en la transferència de dades del nostre sistema a sistema informàtic del servei sanitari que ho demandi.

  • Una altra funcionalitat que ajuda molt a mantenir un correcte seguiment és la visualització de les preses i resultats diaris en la franja horària corresponent i mostrar-ho en els 3 colors del semàfor. Quin feedback heu obtingut des del punt de vista d’experiència de l’usuari d’aquesta implementació?

Sembla mentida que un fet tant senzill com aplicar llums de colors a un mesurador de glucosa i indicar si el valor està dins del marge definit per el professional sanitari com a bon control, o bé per sota o per sobre d’aquest, estigui ajudant a tantes persones en el seu control diari. Hi ha molts usuaris que veient el color que s’il·lumina en el port de la tira saben que el resultat està dins dels marges i no han de fer res, o que veient el color vermell o ambre, el resultat no és adequat i requereix d’alguna acció per part del pacient. Aplicant el codi de colors del semàfors, verd , bon control , ambre , per sobre de nivells recomanats , i vermell, perill, hipoglucèmia o per sota de valor recomanant. Es molt simple però molt efectiu.

Hi ha molts usuaris que veient el color que s’il·lumina en el port de la tira saben que el resultat està dins dels marges i no han de fer res, o que veient el color vermell o ambre, el resultat no és adequat i requereix d´alguna acció per part del pacient.

  • Per últim, hi ha una altra funcionalitat a l’aplicació que aporta un valor afegit com és la dels patrons. Com valoren els professionals i els pacients aquesta funcionalitat.

Aquesta funcionalitat és exclusiva de la nostra App. Mitjançant uns algoritmes es determinen patrons de conducta, per exemple: l’App identifica si el dimecres al vespre el pacient té tendència a donar resultats baixos. Després d’una sèrie de preguntes que fan reflexionar al pacient i de la inclusió de les respostes del pacient i dels possibles motius d’aquests resultats, l’App recomana accions (dóna feedback) i envia recordatoris a l’usuari per tal que aquesta situació no es repeteixi i pugui trencar aquesta dinàmica de mals controls. D’aquesta manera el pacient pot actuar proactivament davant d’una situació que es pot repetir en el temps  i solucionar-la. Aquests patrons queden registrats a l´App en dues categories, patrons solucionats o patrons pendents, de manera que el professional sanitari pot veure quins patrons han saltat, quins han estat solucionats i quins no, i actuar: o be reforçant l’apoderament del pacient en els patrons solucionats, o bé incidint en els que no han estat solucionats.

Mitjançant uns algoritmes es determinen patrons de conducta i el pacient pot actuar proactivament davant d’una situació que es pot repetir en el temps  i solucionar-la.

  • Entrevistem a Xavier Llordella de l'App Contour (Ascensia Diabetes Care)